חדשות

חיל רפואה חנך ב"צוק איתן" חידושים טכנולוגיים לטיפול בפצועים

העיתון "דה-מרקר" דיווח בסוף השבוע על שורת החידושים הטכנולוגיים בהם השתמש החיל לראשונה, כולל אבקת פלזמה וחוסם עורקים מיוחד

המבצע הצבאי "צוק איתן" שימש "טבילת אש" ראשונה של פרויקט דגל של חיל רפואה שבו הושקעו קרוב ל-30 מיליון שקל בשנים האחרונות; כך דיווח שלשום (יום ו') העיתון הכלכלי "דה מרקר". הפרויקט כולל אמצעים חדשניים לטיפול בפצועים בשדה הקרב, במטרה לשפר את שיעורי ההישרדות ולהקל על כאביהם עד לפינוי לבית החולים. חלק מהטכנולוגיות הרפואיות שנוסו לא קיימות עדיין בצבאות אחרים או בשירותי הרפואה האזרחיים.

חייל פצוע מעזה מפונה לבית החולים "סורוקה" בבאר שבע (צילום: פלאש 90)

חייל פצוע מעזה מפונה לבית החולים "סורוקה" בבאר שבע (צילום: פלאש 90)

ראש ענף רפואה מבצעית בחיל רפואה, סא"ל ד"ר אלון גלזברג, אמר לעיתון כי "מאחר שידוע שרוב הנפגעים מתים סמוך לזמן ומקום פציעתם נתבקשו דרכים להבאת רפואה ממוקדת ורלוונטית להצלת כמה שיותר חיילים". לדברי העיתון, מונח המפתח במקרה הזה הוא "שעת הזהב" - "פרק הזמן מרגע הפציעה ועד מותם של כ-90% מההרוגים במלחמה (למעשה 43 דקות ולא שעה), לכן חשוב כל כך לתת טיפול איכותי כבר בשטח".

מאחר ש-80% ממקרי המוות בפציעות לחימה בנות הצלה הם עקב דימום קשה ואיבוד דם מאסיווי, התמקד חיל רפואה בשנים האחרונות במציאת שיטת טיפול ושימוש באביזר נכון לעצירת הדימום. בנוסף להכשרת פרמדיקים ותגבור רופאים מיומנים להענקת רפואה ברמה גבוהה יותר כבר בשטח הלחימה עצמו, צוידו הצוותים בכמה חידושים, שפותחו כחלק ממסקנות מלחמת לבנון השנייה. גם מהירות הפינוי לבתי חולים השתפרה.

בין החידושים הבולטים שעברו טבילת אש ראשונה ושאותם חשף עתה חיל רפואה:

חסם עורקים לשימוש עצמי. מזה שנתיים שכל חיילי צה"ל מצויידים בחוסם עורקים אמריקני חדש, CAT, שעלותו כ-25 דולר ליחידה. לראשונה הוכנס לשימוש במבצע "עופרת יצוקה" ב-2009 אבל רק עתה הוא נכלל בציוד האישי של כל חייל. "המקל" שבו מחזיקים את חוסם העורקים הוא חלק ממנו, ומורכב מסקוצץ' ותופסנים. החיילים יכולים להשתמש בו באופן עצמאי ביד אחת. הם מתורגלים לשימוש כבר בטירונות. יתרונו האחר: יכולתו לספק יותר לחץ על כלי הדם וביתר יעילות.

- תחבושת המזרזת 
קרישת דם. כשמדובר בפצעים שחוסם העורקים לא מתאים להם, מוכנסת לשימוש תחבושת המוסטטית, שלא רק סופגת את הדם כתחבושת רגילה, אלא מכילה גם חומר מיוחד המזרז את קרישת הדם. כך מייצרת התחבושת סביבת תגובה פעילה של קרישה להצלת חיים. תחבושת כזאת נכללת בכליו של כל חובש קרבי. גם היא פיתוח אמריקני (עלותה כ-40 דולר ליחידה). ד"ר גלזברג מסר, כי במהלך המבצע השתמשו הרופאים בשטח הלחימה גם בזריקות הקסקפורן – החומר הפעיל בה משמר את קשירת הדם הטבעית ומעכב פירוק.

אבקת פלזמה. טכנולוגיה ותיקה ששודרגה בשנים האחרונות. גם היא חלק מהפק"ל שהופעל במבצע בלחימה האחרון. מדובר בפלזמה יבשה (אבקת פלזמה),שעלותה כ-120 יורו לאמפולה (צה"ל רכש 500 מנות כאלו מגרמניה). מדובר ב"מוצר דם" מיובש בשיטה המזכירה נס קפה. בערבוב עם נוזל מיוחד (חלק בלתי נפרד מהערכה) היא נהפכת בתוך 3 דקות של ערבוב למעין מנת דם זמינה. באבקה נעשה כבר שימוש גם להצלת חיי רבים מהפצועים הסורים שהגיעו בטרם הועברו לבתי חולים בצפון הארץ. יתרונה הגדול: בניגוד למנות דם הדורשות קירור או הקפאה, את האבקה אפשר לקחת לתוך שדה הקרב ונמצאת בכליו של כל רופא ופרמדיק. הגם שהאבקה הזאת הומצאה עוד בשנות ה-40 של המאה ה-20, יצורה הופסק (חיילים שטופלו בה נפגעו מזיהומי מוצרי דם). בגרמניה היא מיוצרת מאז שנות ה-90 באופן חדשני ובטוח. בכל מנת אבקה גם חומר להשמדת נגיפים וחיידקים. רק חיל רפואה מחזיק בחידוש הזה, למעט גרמניה וצרפת.

- סוכרייה על מקל נגד כאבים. אקטיק - מעין סוכרייה על מקל לטיפול בכאב מתפרץ (העלות: 39 שקל ליחידה) - הוכנסה לסל הבריאות כבר לפני כמה שנים לטיפול בכאבים מתפרצים עבור חולי סרטן. צה"ל החל להשתמש בה רק עתה. היא מבוססת על החומר הפעיל פנטניל (חזק פי 100 ממורפיום), עובדת במנגנון שונה מהמורפיום, אך מטפלת בכאב ביעילות רבה ואיננה גורמת לירידה בלחץ הדם. את מקלון האקטיק מניחים מתחת ללשון. הכאב דועך למשך שעה לפחות – עד הגעת הפצוע לבית חולים.

כמו כן הפעיל חיל רפואה במבצע אולטרא-סאונד נייד לגילוי דמומים פנימיים אצל פצועים בשטח; מד חמצן להערכת מצב הפצועים וגלאי פחמן דו חמצני בבדיקת הנשמה.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיל רפואה,  שיכוך כאבים,  צוק איתן,  חידושים טכנולוגיים,  אקטיק,  אבקת פלזמה
תגובות