חדשות

רופאים בארה"ב מודאגים מהצניחה החדה בשימוש בתרופות לאוסטיאופורוזיס

לפי ה"ניו יורק טיימס", שהקדיש כתבה לנושא, חלה צניחה של 50% בנטילת תרופות למחלה ורופאים חוששים ממגמה זו, שניזונה משורת מקרים מתוקשרים של תופעות לוואי נדירות מאוד

צילום רנטגן של מפרקי הירך (צילום: אילוסטרציה)
צילום רנטגן של מפרקי הירך (צילום: אילוסטרציה)

ירידה חדה של 50% חלה בארה"ב בארבע השנים האחרונות בנטילת תרופות לטיפול באוסטיאופורוזיס, בשל חשש של מטופלים מתופעות לוואי נדירות שזכו לכיסוי תקשורתי נרחב. כך מציין בסוף השבוע ה"ניו יורק טיימס", בכתבה שהוקדשה לחשש של רופאים מהשלכות הצמצום בנטילת תרופות אלה.

בכתבה מצוין, כי דיווחים שהופיעו בתקשורת על תופעות לוואי נדירות יחסית של נטילת התרופות, ביניהן פגיעות קשות בעצמות לסת, עד כדי התבקעות ונמק, ושברים בעצמות הירך, הביאו חולי אוסטיאופורוזיס רבים לקבל החלטה שהם "לוקחים צ'אנס" ומפסיקים ליטול את התרופות.

לפי הכתבה, מדובר במגמה שמדאיגה את הרופאים. הירידה החדה בנטילת התרופות תועדה בין השנים 2008 ל-2012, והרופאים מסרו כי היא עדיין נמשכת.

"עליך לטפל ב-50 איש כדי למנוע שבר בעצם, אבל עליך לטפל ב-40 אלף כדי לראות שבר לא טיפוסי"

בחודש שעבר פרסמו בארה"ב שלושה ארגונים מקצועיים - החברה האמריקנית למחקרי עצם ומינרלים (Research American Society for Bone and Mineral), האיגוד הלאומי לאוסטיאופורוזיס (National Osteoporosis Foundation) וה-National Bone Health Alliance - קריאה דחופה לרופאים "להפגין גישה יותר אגרסיבית בטיפול בחולים הנמצאים בסיכון גבוה" וכן ליידע אותם על נחיצות הטיפול במחלה.

הקריאה נעשתה בין היתר על רקע מאמרים מקצועיים שהתפרסמו באחרונה בסוגיית הטיפול באוסטיאופורוזיס בכתבי העת JBMR ו-NEJM.

ד"ר פול מילר, המנהל הרפואי של המרכז למחקרי עצם בקולורדו, אמר לעיתון כי "90% מהחולים שעמם אתה מתחיל לדבר על תרופות אומרים שהם לא מוכנים ליטול אותן". לפי נתונים שהובאו בכתבה, כ-50% מהחולים מפסיקים ליטול את התרופות לאחר שנה, ביניהם גם חולים שעברו שבר ירך וקיים בעבורם סיכון גבוה לשבר נוסף. ב-2011, רק 20% מהחולים ששוחררו מבית החולים לאחר שעברו שבר בירך הסכימו ליטול את התרופה. ב-2002 שיעורם היה 50%.

לאשה בת 50 יש סיכון של 50% לסבול משבר אוסטיאופורוטי בהמשך חייה, נמסר בדיווח, ורופאים מציינים כי את התרופות יש להתחיל לקחת כאשר מאובחנת ירידה בצפיפות העצם. הטיפול התרופתי אמור להפחית סיכון זה ב-50%.

לפי הדיווח, חולים רבים בארה"ב מפחדים מתופעות הלוואי הנדירות של התרופות. ההערכה היא ש-10 עד 40 מבין 100 אלף חולי אוסטיאופורוזיס שנטלו את התרופות אלנדרונט (alendronate), או איבנדרונט (ibandronate), ריזדרונט (risedronate) או זולדרונט (zoledronate) חוו שבר בעצמות הירך כתופעת לוואי, ופחות מ-1 ל-100 אלף חווו בעיה בעצם הלסת כתוצאה מנטילת התרופה.

טווח העלויות של התרופות נע בין פחות מ-10 דולר לחודש לתרופה הראשונה ברשימה הנ"ל, ועד ל-1,200 דולר בחודש לתרופה הרביעית, הניתנת בעירוי.

הרופא פרופ’ קליפורד רוזן מאוניברסיטת טאפטס אמר לעיתון: "עליך לטפל ב-50 איש כדי למנוע שבר בעצם, אבל עליך לטפל ב-40 אלף כדי לראות שבר לא טיפוסי".

הפחדים של המטופלים זכו לתשומת לב גדולה בעקבות תביעות משפטיות שהוגשו נגד יצרניות התרופות לגבי תופעות הלוואי הנדירות ופיצויים שהוענקו לתובעים בידי חבר מושבעים. כאשר הופיעו דיווחים על כך בתקשורת האמריקנית הורה ה-FDA לחברות להכליל בתוויות על האריזות אזהרה בהקשר לתופעות הלוואי.

רופאים קיוו שקבוצה חדשה של תרופות תמנע את תופעות הלוואי הנדירות, אבל תקוות אלו התבדו כאשר חברת התרופות אמג'ן (Amgen) דיווחה על אותן בעיות שצצו בניסוי קליני של התרופה החדישה שלה romosozumab. החברה דיווחה על שבר פתאומי בירך אצל מטופל אחד ושני מקרים באזור עצם הלסת. חולים דיווחו שהרופאים שלהם הם אלה שהצביעו על אפשרות לתופעות לוואי נדירות אלו.

לפי הכתבה, התופעה רק ממחישה לרופאים את עוצמתה של הבעייתיות הקיימת בפרשנות האישית הניתנת לנתונים המופיעים בדיווחי תקשורת, והדרך שבה היא משפיעה על נטילת תרופות, ואף על המלצות הרופאים בנוגע לנטילת תרופות.

תגיות:
אורתופדיה, אוסטיאופורוזיס, פארמה

נושאים קשורים:  חדשות,  תופעות לוואי,  טיפול תרופתי,  הידלדלות עצם,  ארה"ב,  אוסטאופורוזיס
תגובות
06.06.2016, 21:33

היה לי כנראה מזל מדהים לפגוש הרבה מקרים נדירים של תופעות לוואי של התרופות האלו. אולי הייתי צריך לקנות כרטיסי פיס...

אנונימי/ת
07.06.2016, 09:24

אני מוכן לשמוע על הפרטים האלו ממקור ראשון(בלי פרטים אישים)
האם הנך מוכן לשלוח ל [email protected]
בברכת עמיתים

למה הם מודאגים? הם שותפים במפעל התרופות?