קודאין

Etoricoxib יעיל לשיכוך כאבים אקוטיים

במחקר חדש שבחן את יעילותו של Etoricoxib בהקלה של כאב אקוטי, נבדקה מנה אחת של 90 מ"ג Etoricoxib ביממה בהשוואה ל-4 מנות של תרופות אחרות

21.01.2013, 12:24

המודל של כאב אקוטי לאחר עקירת שן בינה הוא המודל המקובל ביותר כיום בעולם הרפואה להערכת יעילות אנלגטיקה בשיכוך כאב אקוטי. במחקר זה הוערכה יעילותו של Etoricoxib (מעכב האנזים COX2) בשני מינונים שונים (90 מ"ג ו-120 מ"ג) בהשוואה לפלסבו ולמשככי כאבים אחרים, בטיפול בכאב לאחר עקירת שן בינה.

נכללו משתתפים מבוגרים בריאים שעברו עקירה של 2 שיני בינה או יותר, ושלפחות אחת מהשיניים נעוצה בעצם הלסת (impacted).

כאב שיניים (אילוסטרציה)

כאב שיניים (אילוסטרציה)

588 משתתפים הוקצו אקראית לטיפול בפלסבו (46 משתתפים), לטיפול ב-Etoricoxib במינון של 90 מ"ג פעם ביום (191 משתתפים), לטיפול ב-Etoricoxib במינון של 120 מ"ג פעם ביום (97 משתתפים), לטיפול ב-ibuprofen במינון של 2,400 מ"ג ליממה – 600 מ"ג 4 פעמים ביום (192 משתתפים), ולטיפול באקמול במינון של 2,400 מ"ג ליממה בשילוב עם קודאין במינון של 24מ"ג ליממה (A/C 600/60 mg)י4 פעמים ביום (62 משתתפים).

במדד TOPAR 6, הבוחן את הערכת מידת ההקלה בכאב במשך שש השעות שלאחר נטילת התרופה, Etoricoxib פעם ביום, בשני המינונים, נמצא יעיל יותר מפלסבו במידה מובהקת (P<0.001), יעיל יותר  מהשילוב של אקמול וקודאין 600/60 mg בצורה מובהקת, ובעל יעילות דומה לאיבופרופן 600 מ"ג. 

משך הזמן עד לתחילת ההשפעה היה דומה עבור כל תרופות המחקר. שיעור המטופלים שנזקקו למשכך כאבים אחר (Rescue Medication) היה דומה לגבי Etoricoxib ואיבופרופן ונמוך יותר באופן מובהק לגבי Etoricoxib, בהשוואה לשילוב של אקמול וקודאין.

32% מכלל המשתתפים דיווחו על תופעות לוואי. לא דווח על תופעות לוואי חמורות. שיעור ההופעה של כלל תופעות הלוואי, תופעות לוואי שנחשבו קשורות בטיפול ותופעות לוואי שהובילו להפסקת הטיפול היה דומה לגבי Etoricoxib ו-ibuprofen, וגבוה יותר במידה מובהקת לגבי השילוב של אקמול וקודאין, בעיקר לגבי סחרחורת, בחילה והקאה.

החוקרים מסכמים כי בדומה למחקרים קודמים, תוצאות המחקר מעידות על כך שטיפול במשככי כאבים מקבוצת NSAIDS יעיל יותר מטיפול בפלסבו או מטיפול המבוסס על תרופות מקבוצת האופיואידים בטיפול בכאב אקוטי (במודל של כאב לאחר ניתוח דנטלי).

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Daniels et al.; Evaluation of the Dose Range of Etoricoxib in an Acute Pain Setting Using the Postoperative Dental Pain Model, Clin J Pain. 2011 Jan;27(1):1-8

נושאים קשורים:  קודאין,  אקמול,  שיכוך כאבים,  Etoricoxib,  ibuprofen,  מחקרים
תגובות