דיקור

אקופונקטורה מפחיתה כאב כרוני בהשוואה לטיפול באקופונקטורה מדומה

סקירה של 29 מחקרים מצאה כי דיקור מפחית כאב כרוני בקרב מטופלים, בהשוואה לטיפול רגיל בכאב או לאקופנקטורה מדומה

06.04.2014, 20:00

סקירה שיטתית, שפורסמה ב-JAMA ובחנה את היעילות של דיקור (אקופנקטורה) בהפחתת כאב כרוני מצאה תוצאות חיוביות לשיטה, בהשוואה לאקופנקטורה מדומה. הסקירה כללה 29 מחקרים שבוצעו בין 1996-2008. מתוכם, 18 מחקרים (14,597 משתתפים) כללו השוואה בין אקופונקטורה לביקורת ללא אקופונקטורה (טיפול שגרתי לכאב) ו-10 מחקרים (5,230 משתתפים) כללו השוואה בין אקופונקטורה לאקופונקטורה מדומה (Sham).

החוקרים ביצעו ניתוח של הנתונים בהתאם לסוג הביקורת ששימש במחקר וכן בהתאם לסוג הכאב: שרירי-שלדי לא ספציפי, אוסטאוארטריטי, כאב ראש כרוני וכאב כתף.

אקופונקטורה נמצאה יעילה בהפחתת כאב כרוני יחסית לאקופונקטורה מדומה ולטיפול שגרתי לכאב. כאשר מגדירים כתגובה טובה הפחתה של 50% או יותר במדדי הכאב, בקבוצת הביקורת ללא אקופונקטורה שיעור התגובה היה 30% לערך, בקבוצת האקופונקטורה המדומה 42.5% ובקבוצת האקופונקטורה 50% תגובה.

היות שהתגובה באקופונקטורה מדומה היתה טובה מזו שללא אקופונקטורה, נדרש מחקר נוסף להעריך אם אקופונקטורה מדומה (Sham) היא אכן מדומה בטיבה.

החוקרים מציינים במגבלות המחקר, כי לא הייתה סמיות במחקרים בהם הביקורת היתה ללא אקופונקטורה, מה שעשוי לגרום להטיה. עוד מציינים, כי היו מעט מחקרים שבחנו כאב כתף ולכן השלכה לתחום כאב זה מוגבלת.

כיום, איגוד הרופאים האמריקאי ממליץ על אקופונקטורה כאפשרות טיפולית בכאב גב כרוני, וההנחיות הבריטיות (NICE) ממליצות על אקופונקטורה כטיפול לכאב ראש כרוני או כאב מיגרנותי שלא מגיבים לטיפול תרופתי, אולם איכות המידע עליו מבוססות ההמלצות אינה גבוהה. בנוסף, ישנן הנחיות, כולל NICE, כנגד השימוש באקופונקטורה לכאב אוסטאוארטריטי. אין המלצות בנוגע לאקופונקטורה לכאב צוואר וכתף.

החוקרים מסכמים, כי נדרש מחקר נוסף בתחום כדי להחליט אילו חולים ישיגו את התוצאות המיטביות מטיפול באקופונקטורה לכאב כרוני.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Vickers AJ, Linde K. Acupuncture for Chronic Pain. JAMA. 2014;311(9):955-956.

נושאים קשורים:  דיקור,  כאב צוואר,  כאב גב,  דיקור סיני,  אקופנקטורה,  הפחתת כאב,  אקופנקטורה מדומה,  מחקרים
תגובות