ביתור הצוואר

מדידת נפח שריר הטרפז - אסטרטגיית הערכה חדשה לחוסר תפקוד הכתף לאחר בתירה צווארית לטיפול בסרטני הראש והצוואר

מחקר מצא, כי מדד יחס נפח שריר הטרפז נמצא בקורלציה טובה עם תפקוד הכתף, וייתכן כי הוא כלי מתאים לאבחון חוסר תפקוד בכתף לאחר ביתור צווארי

09.07.2015, 14:35

ביתור הצוואר (דיסקציה של הצוואר, neck dissection) הינה פרוצדורה חשובה בטיפול בסרטן הראש והצוואר, אף על פי כן הסיבוכים לאחר הביתור הינם שכיחים וכוללים חוסר תפקוד של הכתף, כאב כרוני באזור, בעיות קוסמטיות, ונימול.

מטרת המחקר הייתה לקבוע את רמת השינוי האמתית בשריר הכתף ואת הקשר שלו לסימפטומים לאחר ביתור הצוואר המבוצע כחלק מטיפול בסרטנים של הראש והצוואר.

למחקר נבחרו 42 מטופלים שעברו ביתור חד צדדי של הצוואר. מכל אחד מהמטופלים נאסף מידע על יחס נפח שריר הטרפז, שחושב על פי צילומי טומוגרפיה ממוחשבת (CT), וכן הניקוד בשאלון מוגבלות הכתף (Shoulder Disability Questionnaire - SDQ).

מטופלים שעברו ביתור של הצוואר בפרוצדורה המשמרת את עצב העזר השדרתי (spinal accessory nerve) הושוו עם מטופלים שעברו ביתור צוואר נרחב (radical). הקבוצה שעברה שימור של העצב חולקה לתת קבוצות על פי ההיקף של ביתור הצוואר.

יחס נפח שריר הטרפז היה גבוה יותר והניקוד בשאלון מוגבלות הכתף היה נמוך יותר באופן מובהק במטופלים שעברו ביתור צווארי עם שימור של עצב העזר השדרתי, בהשוואה למטופלים שעברו ביתור צוואר נרחב. אף על פי כן לא נמצא הבדל בין תת-הקבוצות שעברו ביתור צווארי המשמר את העצב.

בנוסף, נמצאה קורלציה טובה בין יחס נפח שריר הטרפז והניקוד בשאלון מוגבלות הכתף.

החוקרים מסכמים, כי בשימוש במדד יחס נפח שריר הטרפז, קלינאים יוכלו לאבחן חוסר תפקוד בכתף לאחר ביתור של הצוואר. הם מוסיפים כי יש צורך במחקרים נוספים על מנת להעריך את האסטרטגיה החדשה הזו למדידת חוסר תפקוד של הכתף.

מקור:
Cho, J., Lee, N., Park, M., Baek, S., Kwon, S., Jung, K., et al. (2015). Measurement of the trapezius muscle volume: A new assessment strategy of shoulder dysfunction after neck dissection for the treatment of head and neck cancers. Head & Neck, 37(5), 619-623.

נושאים קשורים:  ביתור הצוואר,  שרירים,  כתף,  חוסר תפקוד,  יחס נפח שריר הטרפז,  שאלון מוגבלות הכתף,  מחקרים
תגובות