כונדרובלסטומה

אפידמיולוגיה, מיקום נפוץ ותוצאות הטיפול בכונדרובלסטומה

חוקרים מצאו, כי גרידה מביאה לשיעורי הישנות נמוכים ותפקודיות גבוהה בסובלים מכונדרובלסטומה, לכן מציעים להעדיפה על פני כריתה

ניתוח, ציוד ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

כונדרובלסטומה (Chondroblastoma) היא מחלה גידולית שפירה ונדירה של הסחוס, המופיעה בדרך כלל אצל ילדים ובני נוער. מחקר פרוספקטיבי ורב-מרכזי זה סקר את המאפיינים האפידמיולוגיים ותוצאי הטיפול הכירורגי בכונדרובלסטומה בקרב סדרת מטופלים גדולה.

במחקר זה השתתפו 199 מטופלים עם כונדרובלסטומה בגפיים, מתוכם 154 בנים ו-54 בנות, שגילם הממוצע 18 שנים. החוקרים בחנו את הנתונים הקליניים, צילומים רדיוגרפיים, ממצאים היסטולוגיים, שיטות הטיפול ותוצאיו.

המיקום הנפוץ ביותר לגידול היה בחלק הפרוקסימלי של עצם השוקה (tibia, 27.5% מהמטופלים), אחריה החלק הפרוקסימלי של עצם הירך (26%) ולבסוף החלק הדיסטלי של הירך (19%). 73.5% מהמטופלים סבלו מכאב טרם ההתייצגות. חציון משך הזמן של הכאב והתסמינים האחרים היה 8.7 חודשים.

בעת ההתייצגות, לוחית הצמיחה (physis) היתה פתוחה בקרב 25.7% מהמטופלים, בשלבי סגירה בקרב 22.2% וסגורה בקרב 52.1%.

126 מטופלים היו במעקב במשך שנתיים לפחות (62 חודשי מעקב בממוצע).
הטיפול הראשוני היה גרידה (curettage), שבוצעה ב- 119 המטופלים (94.4%), ושבעה מטופלים עברו כריתה כגוש אחד (en bloc resection, 5.6%). שיעור ההישנות המקומית עמד על 5% לאחר גרידה ו- 0% לאחר כריתה.

הגורם היחיד שנמצא קשור להישנות היה מיקום הגידול בחלק הפרוקסימלי של עצם הזרוע (humerus).

מחקר זה מצא ,כי כונדרובלסטומה שכיחה בעיקר בחלק הפרוקסימלי של עצם השוקה או עצם הירך, עם היארעות גבוהה יותר בקרב בנים. הישנות מתרחשת לרוב בחלק הפרוקסימלי של עצם הזרוע. תוצאות המחקר מציעות כי גרידה והשתלת עצם מספקות שליטה מקומית טובה ותפקוד מספק עבור ילדים ובני נוער הסובלים מכונדרובלסטומה.

מקור: 
Hairong Xu, Dylan Nugent, Hector L. Monforte, Odion T. Binitie, Yi Ding, G. Douglas Letson, DavidCheong, Xiaohui Niu; Chondroblastoma of Bone in the Extremities
A Multicenter Retrospective StudyJ Bone Joint Surg Am, DOI: 10.2106/JBJS.N.00992 Published 3 June 2015

נושאים קשורים:  כונדרובלסטומה,  Chondroblastoma,  גידול שפיר,  גידול בעצם,  גידול סחוסי,  ילדים,  עצם השוקה,  לוחית הצמיחה,  physis,  גרידה,  curettage,  כריתה en bloc,  השתלת עצם,  מחקרים
תגובות