חדשות

ביקורי בית של "עוזרי-רופא" לאחר ניתוח מונעים אשפוזים חוזרים וחוסכים עלויות

על רקע יוזמת משרד הבריאות להנהיג בישראל מקצוע חדש, "עוזר רופא", מחקר בארה"ב מצא כי ביקורי בית שערכו בקרב מי ששוחררו מאשפוז לאחר ניתוח לב הביאו לתוצאות טובות

ביקור בית, עוזר רופא (צילום: אילוסטרציה)

על רקע יוזמת משרד הבריאות להנהיג בישראל מקצוע חדש, "עוזר רופא" (Physician Assistant) בבתי החולים, מחקר שהוצג בארה"ב מצא יתרון בשליחתם ל"ביקורי בית" כדי לעקוב אחרי החלמת חולים ששוחררו מאשפוז.

המחקר הוצג בסוף השבוע שעבר, במהלך הכנס השנתי שקיימה החברה האמריקנית של מנתחי לב-חזה (The Society of Thoracic Surgeons). לפי המחקר, תכנית שכללה יציאה של "עוזרי רופא" לביקורי-בית אצל מטופלים ששוחררו לבתיהם לאחר שעברו ניתוח לב הוכיחה את עצמה מכל בחינה שהיא, ובעיקר את יעילותה לעומת עלותה.

התכנית נבחנה במרכז הרפואי-אוניברסיטאי של סטאטן-איילנד ובבית החולים North-Shore LIJ ממערך בתי החולים של ניו-יורק. התברר, מההיבט הכספי, שעל כל 1 דולר שעולה ביקור בית של PA – נחסכים למערכת 39 דולר.

ממצאי המחקר הוצגו בידי מנתח הלב ד"ר ג'ון נבגיאז (Nabagiez) וכללו 1,185 מטופלים בוגרים שעברו פרוצדורה קרדיאלית ניתוחית ושוחררו לאחר מכן לבתיהם – מבלי לשהות בשיקום או במתקן החלמה ייעודי. קבוצת המדגם הושוותה מול 726 מנותחי לב בנוגע ל-17 גורמים קליניים לפני, במהלך ואחרי הניתוח.

שיעור האשפוזים החוזרים בבתי חולים הגיע ל-10% במשך שנתיים, כאשר המטופלים זכו לביקורי-בית של עוזרי רופא מיומנים ביום השני והחמישי שלאחר שחרורם בתום האשפוז והניתוח הראשון. זאת, בהשוואה ל-17% בקרב מי שלא זכו לביקור-בית כזה (פער יחסי של 41%).

עוד ציינו עורכי המחקר, כי בקרב מטופלים שחזרו להתאשפז כאשר לא בוצע ביקור-בית של עוזר-רופא, עלות השהייה שלהם בבית החולים הייתה גבוהה לעומת הממוצע: 56,600 דולר לעומת 39,100 דולר.

ד"ר נבגיאז הסביר, כי ביקורי-בית של עוזרי-רופא הפחיתו באשפוזים-חוזרים שלאחר ניתוחים מאחר שדאגו שהמטופלים ייטלו את התרופות שנרשמו להם ויפעלו בהתאם להנחיות רופאים באופן אופטימלי, מה שמנע הרעה בכמה בעיות פשוטות שלא חייבו הגעה לחדר מיון לביקור חוזר.

במקרים רבים המטופלים היו זקוקים רק לאנטיביוטיקה או לשינוי קל במינון התרופות שנרשמו להם. אמנם, האשפוז החוזר ללא ביקור עוזר הרופא היה קצר בוודאי, אך הוא מגביר הסיכון לסיבוכים, ואת העלות. כאשר מטופל זכה לשני ביקורי בית של PA בהתאם לתכנית, הרי שההגעה לאשפוז חוזר הייתה רק על רקע סיבות רפואיות הרבה יותר רציניות.

עורכי המחקר ציינו, כי נראה שההיבט החיובי הושג תודות לביקור בית של עוזר-רופא ולאו דווקא של אחות. בין השאר משום שאותו עוזר-רופא היה ליד המטופל בעת ששהה בבית החולים והכיר מקרוב בעיות רפואיות שונות של אותו מטופל.

חישוב שנעשה במסגרת המחקר לגבי כלל העלויות של תכנית ביקורי בית של עוזרי רופא בתחום הקרדיולוגי, העלה כי במשך שנתיים עלות התכנית הסתכמה ב-25,286 דולר אבל החיסכון בה הגיע ל-977,500 דולר.

נושאים קשורים:  חדשות,  עוזר-רופא,  PA,  ביקור בית,  ניתוח לב,  אשפוז חוזר,  ארה"ב
תגובות