חדשות

משרד הבריאות חוזר בו: יורשה אימון גופני עם מערכת EMS תחת פיקוח

המשרד פירסם הנחיות הקובעות, כי השימוש במכשיר לצורך אימון גופני ייעשה רק תחת פיקוח, וכי נדרשת הדרכה של 10 שעות לפחות במכשיר למאמנים

אימון בעזרת מכשירי EMS (צילום: אילוסטרציה)

כחודש לאחר שפירסם אזהרה נגד אימוני כושר גופני הנעשים באמצעות מכשירי גירוי חשמלי EMS, חזר בו אתמול (יום ד') משרד הבריאות ואישר את השימוש בהם - כל עוד הוא נעשה תחת השגחת אנשי מקצוע.

משרד הבריאות הבהיר, כי המכשירים המשמשים לאימון "יהיו רק מכשירים בעלי אישור של ה-FDA ו/ או אישור קנדי ו/או כאלו העומדים בתקנים האירופיים הנדרשים להפעלת מכשירים אלו ו/או בעלי אישור TGA (ה-FDA האוסטרלי).

בנוסף, נכתב בהנחיות: "המכשירים חייבים לקבל את אישור מכון התקנים הישראלי ו/או לקבל את אישור משרד הכלכלה (פטור מתקן)". המשרד הבהיר כי מפעילי המכשיר יצטרכו לקבל "הדרכה בת 10 שעות אצל היבואן או מי מטעמו". כמו כן, "מפעיל המכשיר יהיה מאמן חדר כושר מוסמך, על פי הגדרתו בחוק הספורט ושהוסמך בנוסף על ידי היצרן או מי מטעמו לבצע אימון גופני במכשיר EMS המיועד לכך. הכשרת המאמן תכלול לפחות 30 שעות הכשרה מקצועית אשר מתוכן 10 שעות לפחות יהיו שעות חניכה על ידי מאמן מוסמך".

ממציאי השיטה טענו כי הפעלת גירוי חשמלי על השריר במשך 20 דקות בלבד שוות ערך לאימון של 4 שעות בחדר כושר

עוד הוסבר, כי "ההסמכה תכלול עמידה בבחינות סיום עיוניות ומעשיות כפי שיוגדרו על ידי היבואנים ובהתאם למכשירים הרלוונטיים ובאופן שלא יפחת מדרישות היצרן".

בחודש שעבר פירסם משרד הבריאות אזהרה חריפה כנגד אימונים באמצעות EMS וזו הצביעה על כך שמכשירים אלו עלולים לפגוע בשרירים ובכליות. האזהרה פורסמה בעקבות כמה דיווחים שהופיעו בתקשורת על מתאמנים שנפגעו. ד"ר סטיבן מלניק, מנהל מחלקה פנימית במרכז הרפואי "קפלן", אמר אז: "הפעלת המכשיר בעוצמות גבוהות עלולה להביא לכאבי שרירים שמזכירים במאפייניהם שפעת וקיים גם חשש מפגיעה מתמשכת בכליות".

אימוני EMS הם אימוני כושר שבהם מוצמדים אלקטרודות לגוף המתאמנים. אלו מגרות את השרירים בפולסים חשמליים וכך יוצרים אפקט של אימון כושר גופני. מכשור אימון זה פותח במקורו עבור האסטרונאוטים ועם הזמן גם הופעל בעיקר לצורכי שיקום רפואי. באחרונה הגיע גם לפעילויות כושר גופני רגילות, בעולם ובישראל.

השיטה מיושמת כבר זמן רב ברפואת ספורט ובפיזיותרפיה לטיפול בפציעות ספורט שונות, שיקום שריר לאחר ניתוח, לטיפול בכאבי גב, מפרקים ושיקום עמוד השדרה. ממציאי השיטה טוענים כי הפעלת גירוי חשמלי על השריר במשך 20 דקות בלבד שוות ערך בתוצאותיה לאימון של 4 שעות בחדר כושר. אלא שרופאים ומומחים אחרים אמרו כי שיטת גירוי שרירים בפולסים חשמליים לא נועדה לאנשים בריאים כדי לחטב את הגוף ללא הזעה ומאמץ – אלא כדי לטפל בחולים ובפצועים.

עם פרסום האזהרה שאסרה שימוש בשיטת ה-EMS פנו מנהלי מכוני כושר וטענו שבשום מקום אחר בעולם לא פורסמה אזהרה דומה. הם הדגישו שאין מדובר באימון מסוכן יותר מסוגים אחרים של פעילות גופנית. עוד טענו כי בעקבות אזהרת משרד הבריאות מחודש ינואר חלה ירידה חדה במספר המתאמנים במכונים בסוג אימון זה וכי נפגעה פרנסתם.

נושאים קשורים:  חדשות,  אימון גופני,  מכשיר EMS,  פיזיותרפיה,  כושר,  משרד הבריאות
תגובות
28.03.2016, 19:14

אם לדעת הרופאים הארטופדים השיטה יעילה? לא רק לשיקום..