חדשות

פורסמו תוצאות ראשונות ממחקר ישראלי על יעילות הטיפול בקנאביס רפואי

המחקר, שהוצג השבוע על ידי פרופ' פסח שוורצמן מאוניברסיטת בן-גוריון בכנס המכון הלאומי לחקר שירותי בריאות, מצא כי הטיפול בחולים שלא סובלים מסרטן בעזרת קנאביס רפואי היה יעיל בשורה של מדדים, אך מלווה בתופעות לוואי

זני קנאביס רפואי (צילום: אילוסטרציה)

תוצאות ראשונות ממחקר שבחן מאפיינים ויעילות של טיפול בקנאביס רפואי בקרב חולים שסובלים ממחלות שאינן סרטניות בישראל מעלות, כי השימוש סייע לחולים במדדים רבים, ביניהם כאב, בחילה, תיאבון והרגשה כללית, אך היה מלווה בתופעות לוואי. התוצאות הוצגו השבוע בכנס הבינלאומי למדיניות בריאות של המכון הלאומי לחקר שירותי בריאות.

את ממצאי המחקר הציג פרופ’ פסח שוורצמן, מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון. המחקר נועד לאפיין את החולים המטופלים בקנאביס בישראל, ואת יעילות הטיפול בהם. פרופ’ שוורצמן ציין בעת הצגת הממצאים כי למרות שתהליך הסדרת השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים החל בישראל לפני כעשור, אין כיום מידע על המשתמשים עצמם.

המחקר עקב באופן פרוספקטיבי במשך שנתיים אחר משתמשים חדשים בקנאביס רפואי, ובחן פרמטרים שונים, ביניהם: אפיון סוציו-דמוגרפי, פרופיל המחלה, ההתוויה של הטיפול בקנאביס, מינונים, טיפולים שניתנו לחולה לפני מתן הקנאביס, בטיחות הטיפול, תופעות לוואי, היענות לטיפול, יעילות הטיפול והשימוש של החולה בשירותי בריאות במהלך השנה שקדמה להתחלת הטיפול בקנאביס ובמהלך השנה שלאחר התחלת הטיפול.

פרופ’ שוורצמן מסר, כי דיווחי החולים מעידים על שיפור משמעותי שחל בכאב ובתפקוד, אבל גם על כך שהטיפול בקנאביס גורם לתופעות לוואי.

בהציגו את הממצאים הראשוניים מהמחקר מסר פרופ’ שוורצמן, כי השתתפו בו חולים חדשים משלוש מרפאות כאב. הם התראיינו טלפונית למחקר בפעם הראשונה במהלך שלושה החודשים הראשונים להתחלת הטיפול ולאחר מכן התראיינו שוב מדי 4 חודשים לאורך תקופה של שנתיים.

321 מהחולים במחקר סובלים ממחלות שאינן סרטן, ו-78 מהחולים במחקר סובלים מסרטן. הממצאים המוצגים בשקפים מתייחסים רק לקבוצה הראשונה (לא חולי סרטן), שבה היה שיעור הגברים 47%, גיל חציוני 50, כאשר 47.6% מהם נולדו בישראל, 56.7% -נשואים.

להלן ממצאי המחקר העיקריים בנוגע ליעילות הטיפול בקנאביס:

1 2 3
בין ממצאי המחקר האחרים:

- על השאלה "ממי שמעו על אפשרות הטיפול בקנאביס רפואי", השיבו 42.1% כי שמעו על כך מרופא; 24.6% שמעו מחבר או בן משפחה.

- על השאלה "איזה רופא המליץ על הטיפול בקנאביס רפואי?", השיבו 61.4% אורתופד ו-38.6% רופא אחר.

- על השאלה "איזה רופא הגיש למשרד הבריאות את הבקשה לטיפול בקנאביס רפואי?" השיבו 68.6% כי היה זה רופא מומחה בכאב ו-32.3% כי היה זה רופא מומחה בתחום אחר. 0.4% השיבו כי היה זה רופא משפחה.

- על השאלה "מהו הרקע לבקשת המרשם לקנאביס רפואי?" השיבו 99.6% כי ניסו טיפולים תרופתיים אחרים לפני הקנאביס הרפואי; 55.8% עברו לקנאביס רפואי בגלל תופעות לוואי של טיפול קודם; 80.2% עברו לקנאביס רפואי בגלל חוסר יעילות של הטיפול הקודם.

- על השאלה "מהו אופן הטיפול" השיבו 96.1% כי קיבלו את הנחיות הטיפול בקנאביס רפואי מהחברה המספקת להם את הקנאביס; 74.3% נוטלים את הקנאביס הרפואי באמצעות עישון; 20.8% נוטלים את הקנאביס הרפואי באמצעות טיפות שמן קנאביס; 9.3% נוטלים את הקנאביס הרפואי באמצעות אידוי שלו.

- על השאלה "האם הטיפול בקנאביס רפואי כרוך בתופעות לוואי?" השיבו 77.4% מהמטופלים כי היו תופעות לוואי; 60.6% מדווחים על יובש בפה
60% מדווחים על רעב; 44% מדווחים על מצב רוח מרומם; 22.9% מדווחים על ישנוניות; 28.6% מדווחים על עייפות; 32% מדווחים על אדמומיות בעיניים; 13.1% מדווחים על טשטוש.

- על השאלה "מהן תוצאות הטיפול?" השיבו החולים כי היה שיפור במגוון פרמטרים (כאב, בחילות, חרדה, תאבון, הרגשה כללית ועוד, ראו שקפים למעלה).

כמו כן, 9.8% מהנבדקים דיווחו בראיון הראשון שהפסיקו את הטיפול בקנאביס רפואי; 5.5% מהנבדקים דיווחו בראיון השני על הפסקת הטיפול בקנאביס רפואי. הסיבות המרכזיות להפסקת הטיפול היו חוסר אפקטיביות של הטיפול ותופעות לוואי.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  קנאביס רפואי,  פרופ' פסח שוורצמן,  אוניברסיטת בן גוריון,  תופעות לוואי,  מריחואנה
תגובות
אנונימי/ת
28.05.2016, 18:45

אתה הבנת את זה אמי שופמן ???

אנונימי/ת
20.06.2016, 18:45

לאנונימי, התוקפנות שלך היא מסמים, או שאתה בריון ארס מולד?
הרופא היקר שציינת מצהיר בכל מקום שהוא בעד שימוש בקנביס רפואי. אם כי לעניות דעתי, לגליזציה רפואית מזיקה למשתמש ולחברה לא פחות. הצמח הזה מזיק ואינו תרופה. אם יש בו חומרים יעילים לכאב, יש לחקור זאת, למצותם ולסנטז אותם במעבדה ללא כל "הלכלוך" המסוכן לבריאות שמרכיב את הצמח.

אנונימי/ת
20.06.2016, 19:45

למגיב הראשון מה- 28.5 החברים שלך מוכיחים שוב ושוב שהם עבריינים פושעים אלימים
http://www.antidrugs.org.il/news/new.aspx?News=1091

אנונימי/ת
16.06.2016, 07:46

חזרנו למאה ה-19, כשלא היה מה לתת ונתנו תערובת של אופיום, יין ועשבי תיבול. הסובלים היו מטושטשים ולכן הרגישו פחות את הצרות שלהם. סם אינו טיפול ואינו מרפא. נהג עם "סם רפואי" ידרוס אותי בלי לשים לב למה שהוא עושה. בודאי לא ישים לב בזמן!

אנונימי/ת
20.06.2016, 18:37

לא בדיוק טיפול נגד כאב. קנביס משרה הזיות, מנתק את האדם רגשית מהכאב, והסם גם לא עוזר לכל סוגי הכאב. ודאי לא במקרים של חולים סופניים הסובלים כאבי תופת. אם היה מדובר בניסוי קליני לתרופה, קנביס לא היה מאושר, כיוון שהתפקוד הקוגנטיבי, הפיזי וכן ההתנהגות נפגעים. אף חברה לא הייתה מוכנה לקחת אחריות על סיכון בריאות המטופל הרופפת ממילא, ויש לכך גם השלכות הרסניות עקיפות בין השאר סכנה לתאונות דרכים.

אנונימי/ת
20.06.2016, 19:10
אנונימי/ת
20.06.2016, 19:31

קנביס כל הנזקים:
https://www.acha.org/documents/Programs_Services/ConEd/Marijuana_Update_2015.pdf
בקצרה, מסוכן מאוד!! שומר נפשו ירחק!

אנונימי/ת
04.09.2018, 00:02

אני מאוד מתנגד ללגליזציה של ירוק. דוקא בגלל זה חובה לבצע ניסויים מסודרים. אם יש אפקטים טראפויתים לקנבינואידים, מחובתנו לבדוק.
המצב היום הוא בלתי נסבל. כמעט כל החולים מקבלים את ההנחיות לטיפול מהמגדלים!
מחקר בארץ מתבצע אך ורק על זני קנאביס, למרות שידוע כבר שהחומרים המשמעותיים הם לא cbd או thc אלא אחרים (בניגוד לתאוריות ההזויות של משולם, שחיפו על חוסר היכולת שלו לבודד את החומרים השונים באיכות טובה)
לכולם יש אינטרס להשאיר את המחקר עמום ולא לבדוק מה החומר הפוטנטי בכל אינדיקציה. החולים ומשפחותיהם יכולים להשתמש בסם להנאה, חברות הקנביס מגלגלות מיליונים ללא חשש צפוניים, משרד הבריאות מגלגל עיניים כאילו לא מדובר פה בחומר עם פוטנציאל נזק אדיר, ובעצם אפשר לו לעקוף את כל מסוכות המחקר והרגולציה.
היכן ועדת החקירה שתעמיד את ליצמן לדין?