נוגדי דלקת שאינם סטרואידים

שימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים לאחר שחזור רצועה צולבת קדמית משפר תוצאי הניתוח

מטופלים שעברו ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית בברך וקיבלו נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs) היו עם איכות חיים טובה יותר ובסיכון נמוך לניתוח חוזר בטווח הארוך, בהשוואה למטופלים דומים שלא טופלו ב-NSAIDs.

תרופות, נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (צילום: אילוסטרציה)

מתן תרופות נגד דלקת שאינן סטרואידים (nonsteroidal anti inflammatory drugsי- NSAIDs) למטופלים שעוברים שחזור של הרצועה הצולבת הקדמית (anterior cruciate ligament - ACL) בברך שנוי במחלוקת, מאחר ותרופות אלו עשויות להזיק להחלמת הרקמה ולתוצאים הקליניים.

מטרת מחקר זה היתה להעריך את ההשפעה של מתן NSAID על מטופלים שעוברים שחזור ACL.

בוצע מחקר עוקבה עם דרגת ראיות III, בו השתתפו מטופלים מעל גיל 15 אשר נרשמו במרשם רצועות הברך הנורבגי (Norwegian Knee Ligament Registry) בין 2008 ל-2013, לאחר שחזור ראשוני של ה-ACL. לא נכללו במחקר מטופלים עם מידע לא-מלא לגבי טיפול ב-NSAIDs ומטופלים שנזקקו להתערבות כירורגית עבור הפציעות הקשורות לפציעה ברצועות הברך.

הישרדות השתל הוערכה על ידי עקומות קפלן-מאייר ויחסי הסיכון (hazard ratiosי- HRs) לניתוח חוזר (revision) הוערכו על ידי ניתוח רגרסיה ע"ש קוקס. ניתוח רגרסיה לוגיסטית שימש לחישוב יחסי סיכוי (odds ratio - OR) לציון נמוך מ-44 בתת-סולם להערכת איכות החיים עם תוצאי פציעות ודלקת מפרקים ניוונית של הברך (Knee Injury and Osteoarthritis Outcome Scoreי- KOOS) בתום מעקב של שנתיים.

בסך הכל נכללו 7,822 מטופלים בניתוח הישרדות השתל והערכת הסיכון לניתוח חוזר. מבין מטופלים אלו, 4,144 קיבלו NSAIDs לאחר הניתוח. תקופת המעקב נמשכה 2.8 שנים בממוצע (טווח: 0.5-9 שנים).

מתן NSAIDs לא השפיע על הישרדות השתל (P=0.568). ניתוחי רגרסיה מותאמים ע"ש קוקס הראו ממצא דומה לגבי סיכון לניתוח חוזר (HRי: 1.0, 95% רווח בר סמך: 0.8-1.3).

שחזור ACL בעזרת שתל עצמי (autograft) של עצם-פיקה גיד-עצם נקשר לסיכון מופחת לניתוח חוזר (HRי: 0.3, 0.1-0.8) בקרב מטופלים שטופלו עם NSAIDs.

ניתוחים של תתי-קבוצות שהקיפו 3,144 מטופלים מצאו, כי מתן NSAIDs השפיע באופן חיובי על הסיכון לציון הנמוך מ-44 במדד איכות חיים עם KOOS לאחר שנתיים של מעקב (ORי: 0.8, 0.6-0.9).

החוקרים סיכמו, כי מתן NSAIDs למטופלים אחרי ניתוח לשחזור ACL אינו משפיע באופן שלילי על הישרדות השתל, סיכון לניתוח חוזר או סיכון לאיכות חיים ירודה שנתיים לאחר הניתוח.

החוקרים מדגישים בזהירות, כי בעת מתן NSAIDs למטופלים לאחר ניתוח יש להקפיד כי המינון ומשך הטיפול יהיו נמוכים וקצרים ככל האפשר, על מנת להבטיח הקלה איכותית בכאב תוך כדי מניעת חשיפה בלתי רצויה לתופעות הלוואי של תרופות אלו.

מקור:
Endre Soreide, Lars-Petter Granan, Geir A. Hjorthaug, Birgitte Espehaug,Sigbjørn Dimmen, and Lars Nordsletten
The Effect of Limited Perioperative Nonsteroidal Anti-inflammatory Drugs on Patients Undergoing Anterior Cruciate Ligament ReconstructionAm J Sports Med August 5, 2016 ; published online before print August 5, 2016, doi:10.1177/0363546516657539

http://ajs.sagepub.com/content/early/2016/08/04/0363546516657539.abstract

נושאים קשורים:  נוגדי דלקת שאינם סטרואידים,  NSAIDs,  רצועה צולבת קדמית,  שחזור רצועה צולבת,  ניתוח ברך,  ניתוח חוזר,  הישרדות שתל,  כאב לאחר ניתוח,  מחקרים
תגובות