IADT2016

ספיגה צווארית פולשנית ואנקילוזיס בעקבות חבלה

בכנס ה- IADT2016 שנערך באוגוסט השנה באוסטרליה, הוצגו כשבעים פוסטרים שנבחרו מתוך מאות שהציגו מועמדות. ד"ר שלום ארביב הציג תיאור מקרה לא שגרתי בנושא Cervical resorption and ankylosis due to trauma

(teeth x-ray (shutterstock

את הנזקים הנגרמים לשיניים בעקבות חבלה ניתן לחלק לנזקים ראשוניים, כאלה שניתן לזהותם מיד, כגון שבר בשן, תזוזת השן ממקומה וכדו' ולנזקים שניוניים המזוהים לאחר זמן, כגון איבוד חיות השן, ספיגה וכדו.
אחד מסוגי הנזק השניוניים הוא אנקילוזיס. במצב זה השן מאבדת את יכולתה להמשיך ולבקוע. כשהדבר קורה בגיל צעיר הוא עלול להוביל לאיבוד השן. יכולת הטיפול במקרי אנקילוזיס מוגבלת למדי.
במקרה שלפנינו ילדה בת 9 הגיעה למרפאתי כשנתיים לאחר שנחבלה ולא טופלה. בצילום האבחנתי ניתן לראות את שן 11 בעלת שורש שהפסיק את התפתחותו (ניתן להשוות לשן 12). השן בתת סגר עקב אנקילוזיס. בגבול הדיסטאלי של השורש ניתן לראות אזור של ספיגה צווארית.
בהדמיית ה C.T. ניתן לראות את אזור הספיגה. הנחת העבודה הייתה כי האנקילוזיס נגרמה עקב הספיגה הצווארית. לאור הנתונים תוכנן טיפול שכלל שני שלבים. בשלב הראשון בוצע טיפול שורש בשן. אפקסיפיקציה בעזרת MTA לבן ועליו נדחסה גוטה פרקה חמה. כותרת השן נסתמה בעזרת פוג'י9 ושכבת קומפוזיט.
בשלב השני בוצע ניתוח במהלכו סולקה הרקמה הסופגת מתוך השן. הפגם נסתם בעזרת MTA לבן.
ששה חדשים לאחר סיום הטיפול ניתן לראות כי השן חזרה לבקוע באופן עצמוני.

לצפייה בפוסטר שהוצג בכנס ה- IADT2016 - לחץ/י כאן

לאתר הכנס - לחץ/י כאן

ד"ר שלום ארביב, רופא שיניים המתמקד בתחום טיפולי שורש וחבלות דנטליות. רח' המלך ג'ורג' 43 ירושלים. 02-5020077, דוא"ל: [email protected]

נושאים קשורים:  IADT2016,  תיאור מקרה,  אנקילוזיס
תגובות