מגזין

כשרופא ותועמלן רפואי נפגשים

מחקרים מראים כי להסכמה לאפשר לתועמלנים להיפגש עם רופאים בבתי חולים ובמרפאות בארה"ב יש השפעה ישירה על רישום תרופות מותג יקרות; רופאה בארה"ב קוראת להפסיק את התופעה

תועמלנות רפואית (צילום: אילוסטרציה)

כמחצית מהרופאים האמריקנים מסכימים לביקורי תועמלנים של חברות תרופות במרפאות שלהם, וגם נענים לעתים להזמנה לארוחת צהריים חינם. התוצאה היא, שקיים סיכוי גדול שהחלטת הרופא לגבי איזו תרופה לרשום למטופל שלו – תרופת מותג יקרה או תרופה גנרית זולה יותר אך לא פחות יעילה – תנטה לכיוון הראשונה, אותה מקדמים התועמלנים.

נתונים אלה, מתוך מחקרים שנערכו בנוגע לקשרים שבין חברות התרופות לרופאים, מוזכרים בכתבה שעוררה הדים רבים בקהילה הרפואית בארה"ב בשבוע האחרון, מאת רופאה פנימאית - ד"ר ניקול ואן-גרונינגן מאוניברסיטת קליפורניה.

"רופאים כמוני אינם חסינים למניפולציות התנהגותיות של משווקים וחברות התרופות הגדולות יודעות את זה", כתבה ד"ר ואן-גרונינגן. היא מביאה לכך סדרה של ראיות מבוססות-מחקר, מתוך דיווחים שהופיעו בשנים האחרונות בכתבי עת רפואיים.

ב-2006, כתבה הרופאה האמריקנית, מספר בתי חולים לימודיים בארה"ב הנהיגו מדיניות המגבילה או אפילו אוסרת על תועמלני חברות תרופות ונציגיהן מלבוא לאותם מוסדות רפואיים, בתקווה שבכך תוגבל השפעת התעשייה על החלטות רפואיות.

"הטלת הגבלות על נציגי החברות בגישה למרפאות ו לבתי החולים הוא צעד ראשון, במאמץ קטן שיעניק יבול גדול בהיפוך מגמת ההתייקרות של תרופות"

בחודש שעבר, כתבה ד"ר ואן גרונינגן, פורסם ב-JAMA מחקר, לפיו הרופאים בבתי החולים שבהם הופעל האיסור על כניסת תועמלנים ונציגי חברות תרופות וקבלת מתנות מהם, רשמו באופן משמעותי פחות מרשמי תרופות מותג יקרות, ורשמו למטופליהם יותר תרופות גנריות, זולות - בעלות יעילות שאמורה להיות זהה לחלוטין.

מחקר אחר שפורסם בשנה שעברה באתר התחקירים האמריקני "פרו-פאבליקה" מצא, שרופאים המקבלים כסף או הטבות אחרות מחברות תרופות וחברות ציוד רפואי נוטים יותר באופן מובהק לרשום תרופות מותג יקרות. במחקר אחר שפורסם ב-JAMA בקיץ שעבר נמצא, כי ארוחת צהריים או ערב אחת שאליה מוזמן רופא ומשולמת בידי חברת תרופות מביאה את הרופא לנטות לרשום יותר תרופת מותג יקרה נגד כולסטרול לעומת תרופה גנרית זולה או הרבה פחות יקרה.

ד"ר ואן-גרונינגן מתארת מתוך ניסיונה דוגמא לכך. היא מתארת כיצד כאשר הייתה רופאה מתמחה צעירה, הגיע נציג של חברת תרופות למחלקה שבה עבדה והזמין אותה וכמה מעמיתיה למסעדה מבוקשת במנהטן כחלק מ"ארוחה לימודית" (Educational dinner). "הלכתי. התרופה שעליה דובר הייתה יקרה פי 500 מתרופה גנרית חלופית ובעלת בדיוק אותו אפקט יעילות. אבל היא עדיין 'תקועה' במוחי ומעסיקה את מחשבתי כאשר אני צריכה לקבל החלטה בדבר הטיפול התרופתי שאציע לחולה שלי. אני בטוחה שאין מדובר כאן בצירוף מקרים".

"המפסידים מאותה אינטראקציה שבין רופאים לחברות תרופות הם המטופלים", כתבה ד"ר ואן-גרונינגן, "המחירים הגבוהים מאד של תרופות-מותג יקרות תורמים להכנסות הגבוהות מאד של חברות התרופות, אבל פוגעים במטופלים שידם אינה משגת לרכוש כאלו. כמעט 25% מהאמריקנים הנוטלים תרופות דיווחו (במשאל שקיימה ב-2015 חברת שירותי הבריאות "קייזר"), כי הם מתקשים לרכוש תרופות, וכי המחירים הגבוהים של התרופות הוא הגורם המוביל בהחלטה שלא ליטול אותן.

"רופאים כמוני אינם חסינים למניפולציות התנהגותיות של משווקים וחברות התרופות הגדולות יודעות את זה"

ברמה הארצית, מציינת ד"ר ואן-גרונינגן במאמרה, הנטל הפיננסי הנגרם עקב תרופות-מותג יקרות הוא עצום. ההערכה העדכנית בנושא הזה היא שההוצאה השנתית על תרופות מגיעה ליותר מ-400 מיליארד דולר, ולדברי הרופאה, מחירי תרופות המותג דוחפות כלפי מעלה את רמת המחירים כולה. למרות שהן מהוות רק 10% משוק התרופות הנרשמות, הן מהוות 72% מההוצאה הכוללת על תרופות.

ועוד כתבה ד"ר ואן-גרונינגן: "חברות התרופות, מצדן, מחזיקות בדעה כי ביקורי נציגיהן במרפאות הרופאים נועדו ללימוד וכדי להסביר לרופא בתקשורת ישירה שהיא חשובה מאד, על היתרונות שיש לתרופות החדשות שהן מכניסות לשוק. אבל כיום, כאשר קיימים מקורות-מידע רבים כל כך, נרחבים, איכותיים ואמינים, בכל נושאי הרפואה ושהגישה אליהם אפשרית וקלה, קשה לדמיין שקיים עדיין פער בין המידע הזה לבין זה שיציג לרופא בתקשורת אישית תועמלן של חברת תרופות".

"וכל רופא יאמר לכם: תרופות טובות באמת – 'מוכרות את עצמן'", היא מוסיפה. למשל: אימוץ תרופות אנטי-ויראליות חדשות ומאד יעילות להפטיטיס C, הנרשמות למטופלים ונצרכות למרות המחיר הגבוה שלהן – הוא בהסתמך על תוצאות משכנעות של ניסויים קליניים שהוכיחו את היתרונות העצומים שלהן על פני התרופות הישנות - ולא בגלל פעולות השיווק וקידום המכירות של החברות באמצעות תועמלניהן".

"צריך להודות בכנות: לבעיית העלייה החדה במחירי תרופות מרשם יש שורשים מאד מורכבים, שהם הרבה מחוץ להשפעה הישירה שיש לחברות על רופאים. עם זאת, הטלת הגבלות על נציגי החברות בגישה שלהם למרפאות הרופאים ובכניסה לבתי החולים הוא צעד ראשון, במאמץ קטן שיעניק יבול גדול בהיפוך מגמת ההתייקרות של תרופות".

נושאים קשורים:  מגזין,  תרופות,  תועמלנות רפואית,  חברות תרופות,  פארמה
תגובות
אנונימי/ת
23.06.2017, 10:00

נכון מאוד אבל אז יתברר שחבורת הגנבים בדרך לפשיטת רגל.