חדשות

"הדסה": ניתוח יוצא דופן בעזרת מערכת רובוטית בנער שנפצע קשה בתאונה

במהלך הניתוח הסתייעו הכירורגים במערכת 'מזור' שפותחה בישראל, המאפשרת לבצע בדיקות CT רציפות לאורך כל מהלך הניתוח ותכנות מהיר של המיקום הנכון לברגים שנועדו להשתלה בגופו של המטופל

ד"ר ג'וש שרודר (צילום: "הדסה")

ניתוח אורתופדי שנערך ב"הדסה" עין כרם, תוך שימוש בשיטה רובוטית מתקדמת, הביא לשיפור משמעותי ביכולות ההליכה של נער שנפגע קשה בתאונה ולא היה יכול להזיז את פלג גופו התחתון. הנער החל לצעוד על רגליו במסגרת השיקום; בית החולים מסר הבוקר (ד'), כי הניתוח תועד לצורך מחקר, לימוד ולשם פרסום בעיתונות המקצועית הבינלאומית.

לפי הודעה שפירסם בית החולים, הנער בן ה-12 נפצע קשה לפני כשבועיים כשהיה מעורב בתאונת דרכים בג'נין. התברר ששבר ופרק את גבו ורגליו. הוא הועבר ל"הדסה" עין כרם והובהל לחדר הניתוח ההיברידי החדש, המצויד במכשור מתקדם לניתוחים מורכבים המחייבים הפעלת צוות רב-תחומי וניתן לבצע בו כמה פעולות כירורגיות במקביל.

את הניתוח בנער ביצעו פרופ' ליאון קפלן מנהל יחידת עמוד השדרה בהדסה, ד"ר ג'וש שרודר, מנתח בכיר ביחידה ופרופ' אירי ליברגל, מנהל המערך האורתופדי.

פרופ' לאון קפלן (צילום: "הדסה")

פרופ' קפלן הסביר: "במהלך התאונה הוטח הנער לכביש ונגרמו לו נזקים כבדים. אובחנה פתולוגיה קשה בעמוד השדרה המותני. בנוסף נגרם נזק עצבי נרחב שהותיר את הנער עם שיתוק בגפיים התחתונות וללא שליטה על הסוגרים.

"בניתוח שנמשך קרוב לחמש שעות, תוקנו הנזקים בעזרת מכשור רובוטי מתקדם. המכשור כלל את מערכת 'מזור' שפותחה בישראל, המאפשרת לבצע בדיקות CT רציפות לאורך כל מהלך הניתוח ותכנות מהיר של המיקום הנכון לברגים שנועדו להשתלה בגופו של המטופל. בזכות מערכת זאת העבודה נעשית מדויקת הרבה יותר מזו לה מסוגלת יד אדם.

"זה מקרה ראשון מסוגו שנעשה בהדסה ומכל מקום הוא נדיר מאד גם ברמה העולמית. מאז כמה עשורים שאני מומחה בתחום וזו הפעם הראשונה שנתקלתי במקרה כה קשה".

פרופ' אירי ליברגל (צילום: "הדסה")

ד"ר שרודר הוסיף: "בניתוח טיפלנו גם בנזק העצבי שנגרם לנער, בתקווה שאיכות חייו תשתפר. היום, כשבועיים לאחר הניתוח המורכב, הוא כבר מזיז את הרגליים. הדרך לשיקום תהיה ארוכה, אך את הצעדים הראשונים – תרתי משמע – הוא כבר התחיל. ילדים נוטים במקרים רבים להפתיע לטובה ביכולת ההשתקמות שלהם.

"הניתוח הזה בהחלט מתח את גבולות היכולת הכירורגית כפי שאנו מכירים כיום שכן ראינו פציעה כה קשה ועתה התאוששות של ממש. ללא שימוש במערכת הרובוטית, הניתוח היה יותר מורכב וממושך בהרבה וחסר אותו דיוק מרבי שהושג באמצעותה".

נושאים קשורים:  חדשות,  ניתוח,  עמוד שדרה,  לראשונה,  המרכז הרפואי "הדסה" עין כרם
תגובות