החלפת מפרקים

האם רצוי לשחרר חולים לאחר ארתרופלסטיית ירך או ברך עוד באותו היום?

החוקרים מצאו כי אין הבדל בשיעור הכולל של תופעות לוואי בין החולים שאושפזו לחולים שהשתחררו באותו היום לאחר ארתרופסלטיית ירך מלאה אלקטיבית ראשונית, ארתרופלסטיית ברך מלאה או ארתרופלסטיית ברך חד-מדורית

כאב ברכיים (אילוסטרציה)
כאב ברכיים (אילוסטרציה)

שחרור מבית החולים ביום הניתוח של ארתרופלסטיות ירך וברך נפוץ כיום. עם זאת, קיימים מעט מחקרים שהשוו תחלואה בין פרוצדורות כירורגיות בהן החולים מתאשפזים לפרוצדורות בהן החולה משתחרר לביתו באותו היום. מטרת מחקר זה הייתה להשוות עוקבות מותאמות של חולים שעברו ארתרופלסטיות ירך או ברך והשתחררו באותו היום לעומת חולים שאושפזו בהיבט סיבוכים בתר-ניתוחיים ושיעורי אשפוז מחדש תוך 30 ימים.

במחקר הוכללו חולים שעברו ארתרופסטיית ירך מלאה אלקטיבית ראשונית, ארתרופלסטיית ברך מלאה או ארתרופלסטיית ברך חד-מדורית בין 2005-2014. חולים שהשתחררו ביום הניתוח הותאמו ביחס של 1:1 לחולים שעברו אשפוז באמצעות ציוני זיקה. שיעורי סיבוכים ואשפוזים חוזרים תוך 30 ימים השוו בין שתי הקבוצות באמצעות מבחן McNemar. גורמי סיכון לאשפוז חוזר תוך 30 ימים בחולים שהשתחררו באותו היום זוהו באמצעות רגרסיה רב-משתנית.

החוקרים זיהו 177,818 חולים כאשר מתוכם 1,236 (0.70%) השתחררו לאחר פרוצדורה ניתוחית באותו היום. לאחר התאמה, לא נצפו הבדלים בהיבט כלל תופעות הלוואי או האשפוזים החוזרים בין שתי הקבוצות למרות שבחולים המאושפזים הייתה עלייה בשיעור האירועים הטרומבו-אמבוליים (p=0.048) והחולים שהשתחררו באותו היום הייתה עליה בשיעור החזרה לחדר ניתוח (p=0.016). כאשר הפרוצדורות הוערכו לחוד, ההבדל היחיד שזוהה היה שבעוקבת האנשים שעברו ארתרופלסטיית ברך מלאה והשתחררו באותו היום הייתה עליה בשיעור החזרה לחדר ניתוח לעומת עוקבת האנשים שאושפזו (p=0.046).

BMI השווה או גדול מ-35 ק"ג/מטר מרובע (p=0.035), סוכרת המטופלת באינסולין (p=0.041), סוכרת שאינה תלויה באינסולין (p=0.013) וגיל השווה או גדול מ-85 שנים (p=0.039) נמצאו כקשורים בסיכון מוגבר לאשפוז חוזר תוך 30 ימים לאחר שחרור באותו היום. זיהום היה הסיבה הנפוצה ביותר לניתוח חוזר ואשפוז חוזר לאחר שחרור באותו היום.

מסקנת החוקרים היא כי לא נצפו הבדלים מובהקים סטטיסטית בשיעור הסיבוכים הבתר-ניתוחיים הכולל או שיעורי האשפוז מחדש בין שתי הקבוצות. עם זאת, בחולים המאושפזים נצפו יותר אירועים טרומבו-אמבוליים ובחולים שהשתחררו באותו היום נצפה שיעור גבוה יותר של ניתוחים חוזרים. חולים עם BMI השווה או גדול מ-35 ק"ג/מטר מרובע, סוכרת וגיל השווה או גדול מ-85 שנים היו בעלי סיכון מוגבר לאשפוז חוזר תוך 30 ימים לאחר שחרור באותו היום, לרוב עקב זיהום.

מקור: 

Basques, B.A. et al.  (2017) The Journal of Bone and Joint Surgery.  99(23), 1969

נושאים קשורים:  החלפת מפרקים,  אשפוז,  שחרור,  סיבוכים,  מחקרים
תגובות