עמוד שדרה

מה מנבא שביעות רצון מינית בגברים עם פגיעות עמוד שדרה?

החוקרים מצאו כי בעוד שמספר רב של משתנים מנבאים חיי מין פעילים באנשים עם פגיעות עמוד שדרה, רק תפקוד זקפה מספק מנבא שביעות רצון מחיי המין

MRI של עמוד השדרה (צילום: אילוסטרציה)
MRI של עמוד השדרה (צילום: אילוסטרציה)

פגיעות עמוד שדרה (SCI) הינן לרוב אירוע טראומתי פתאומי בעל השפעה שלילית על תפקוד מיני. מטרת מחקר זה הייתה לבחון את המאפיינים של פעילות מינית ולזהות גורמים מנבאים לפעילות מינית וחיי מין מספקים.

החוקרים העריכו פרופיל פעילות מינית של גברים עם SCI ממרכז שיקום ברזילאי שלישוני בין פברואר לאוגוסט, 2012. כלל החולים מעל גיל 18 עם SCI מעל לשנה הוזמנו להשתתף. החוקרים ניתחו גיל, זמן מאז ה-SCI, גיל בעת SCI, מצב תעסוקה, מצב זוגי, היקף הפגיעה, עצמאות תפקודית, שליטה במתן שתן וציון SHIMי(Sexual Health Inventory for Men).

התוצאים העיקריים שנבדקו היו תפקוד זקפה (EF) שהוערך על ידי ה-SHIM ושביעות רצון מחיי המין שהוערכה כמשתנה דיכוטומי. מנבאים של פעילות מינית וחיי מין מספקים זוהו באמצעות מודל חד ורב-משתני.

החוקרים העריכו 295 גברים בגיל ממוצע של 40.7±14.5 שנים. לרוב החולים היה SCI שלם (65.1%) ו-159 (53.9%) לא שלטו במתן שתן. ציון ה-SHIM הממוצע היה 5 (טווח בין-רבעוני=0-16) ורק ל-71 גברים (24.1%) היה ציון SHIM של לפחות 17. מתוך כלל המשתתפים, 159 (53.9%) מהגברים היו פעילים מינית. רק 63 (39.6%) היו מרוצים מחיי המין לאחר SCI. במודל חד משתני, כלל המשתנים נמצאו כקשורים עם חיי מין פעילים. הגברים עם ציון SHIM של 17 לפחות היו עם סיכוי גבוה יותר להיות פעילים מינית (יחס סיכויים 116, רווח בר-סמך 95%, 14-432). תפקוד זקפה היה המשתנה היחיד שנמצא כקשור עם שביעות רצון מחיי המין (יחס סיכויים=1.3, רווח בר-סמך 95%=1.2-1.4).

מסקנת החוקרים היא כי רוב הגברים עם SCI לא היו פעילים מינית ו/או מרוצים מחיי המין שלהם. גיל, משך ה-SCI, היקף ה-SCI, שליטה במתן שתן, המצאות בן או בת זוג ו-EF גבוה זוהו כמנבאים של חיי מין פעילים. עם זאת, רק EF נמצא כמנבא של חיי מין מספקים.

מקור: 

Gomes, C.M. et al.  (2017) The Journal of Sex Medicine. 5(3), e148.

נושאים קשורים:  עמוד שדרה,  זקפה,  יחסי מין,  שביעות רצון,  מחקרים
תגובות