• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
אוטיזם

מאפיינים קליניים של ילדים אשר לא זוהו עם אוטיזם בבדיקות הסקר בגיל 18 חודשים

החוקרים בדקו האם ילדים עם אוטיזם אשר לא זוהו בבדיקות הסקר בגיל 18 חודשים ואובחנו רק בשלב מאוחר יותר, חולקים מאפיינים משותפים היכולים להעיד על עיכוב התפתחותי

20.06.2018, 11:19

החוקרים השוו פרופילים התפתחותיים מרובדים לפי מין ופרופילים הפכפכים בגיל 18 חודשים בקרב ילדים עם סקירה שלילית להפרעות בספקטרום האוטיזם (ASD- autism spectrum disorder) ב-M-CHATי (Modified Checklist for Autism in Toddlers), אך בהמשך קיבלו אבחנה של ASD (קבוצת שלילי מדומה) בהשוואה לילדים שלא אובחנו ב-ASD בהמשך (קבוצת שלילי אמיתי).

החוקרים כללו בעבודה 68,197 מקרים ממחקר ה-Norwegian Mother and Child Cohort Studyי(49.1% בנות), בהם התקבלה תשובה שלילית בסקירה. הסקירה בוצעה באמצעות שימוש בששת הפריטים החשובים ביותר מתוך ה-M-CHAT בגיל 18 חודשים. החוקרים ביצעו השוואה בין הקבוצות באמצעות שאלון שנקרא Ages and Stages Questionnaire  ובאמצעות סקר שנקרא Emotionality Activity Sociability Temperament Survey.

תוצאות המחקר הראו שלמרות שהילדים עברו את סקירת ה-M-CHAT בגיל 18 חודשים, הילדים מקבוצת השלילי מדומה הציגו עיכוב בהתפתחות כישורים חברתיים, תקשורתיים ותנועתיים בהשוואה לקבוצת השלילי אמיתי. ההבדלים היו בולטים יותר בבנות. עם זאת, בהתייחס לביישנות, בנים בקבוצת השלילי מדומה דורגו כביישנים יותר בהשוואה לבנים בקבוצת השלילי אמיתי, כאשר בקרב בנות, דווקא אלה שהשתייכו לקבוצת השלילי מדומה דורגו כביישניות פחות בהשוואה לבנות בקבוצת השלילי אמיתי.

מדובר במחקר הראשון אשר חושף כי ילדים שעברו את סקירת ה-M-CHAT בגיל 18 חודשים ומאובחנים בשלב מאוחר יותר עם ASD מציגים עיכובים התפתחותיים בתחומים חברתיים ותקשורתיים מרכזים ובתפקודים תנועתיים בגיל 18 חודשים. החוקרים הסיקו כי ההבדלים בולטים יותר בקרב בנות.

הממצאים שעלו מן המחקר מדגישים את הצורך בהבנה של סימנים מוקדמים ל-ASD בקרב בנים ובנות, כמו גם הבנה של גורמים המשפיעים על ההורים לדווח בנוגע לעיכובים התפתחותיים ושינויים לא רגילים בשלבים מוקדמים, על מנת לשפר את הרגישות של בדיקות הסקר.

מקור:

Oien, R.A. et al. (2018) Pediatrics 141,6.

נושאים קשורים:  אוטיזם,  M-CHAT,  שלילי מדומה,  שלילי אמיתי,  בדיקות סקר,  עיכובים התפתחותיים,  מחקרים
תגובות
24.06.2018, 00:19

מחקר מעניין, חשוב ותורם מאד.
כל שינוי בהתפתחות/התנהגות של הילדים, מספר לנו משהו, ודבר אינו מובן מאליו.
יש לשים לב לכל דבר, במסירות ובאהבה בלתי נדלים.