חדשות

הרופא שנתן ייעוץ שגוי לנשים הושעה מעבודתו בקופת החולים מכבי

בהנהלת "מכבי" הודיעו על הפסקת עבודתו של פרופ' צבי בורוכוביץ עד להודעה חדשה. ב"לאומית", שבה הוא מועסק כגנטיקאי ראשי, אין כוונה לפי שעה להפסיק את ההתקשרות עימו

בדיקת דם-דנ"א. צילום: אילוסטרציה

פרופ' צבי בורוכוביץ, שהעניק ייעוץ גנטי שגוי לנשים שפנו אליו בחשש שהן נושאות גן הגורם לסרטן השד והשחלות, הושעה מעבודתו בקופת החולים מכבי. כך דיווחו בסוף השבוע (ה') "ישראל היום" ואתר "וואלה". הרופא נקרא לשיחה בהנהלת הקופה וזו הודיעה על הפסקת עבודתו עד להודעה חדשה. פרופ' בורוכוביץ מסר כי יצא לחופשה של כמה שבועות. עוד נמסר כי "מכבי" תציע למבוטחות שבהן טיפל פרופ' בורוכוביץ רופא אחר.

מכבי שירותי בריאות תקיים בשבועות הקרובים בירור בנושא וההערכה היא כי מאות מטופלות, מבוטחות הקופה, הגיעו לבורוכוביץ לקבלת הייעוץ ובכוונת "מכבי" לזמן אותן לאבחון חוזר, כפי שהורה משרד הבריאות בשבוע שעבר לקופות.

ההחלטה על השעיית פרופ' בורוכוביץ לא ניתנה בהנחיית משרד הבריאות אלא הנהלת "מכבי" קיבלה אותה כצעד שהוגדר משמעתי. לקופת החולים לאומית, שגם בה הועסק פרופ' בורוכוביץ כגנטיקאי ראשי, אין כוונה לפי שעה להפסיק את ההתקשרות עימו.

בשל המחסור הכללי במומחים בגנטיקאים בישראל, עובדים עבור "מכבי" רק שני מומחים בתחום הזה בכל אזור הצפון ופרופ' בורוכוביץ אחד מהם. בנוסף, הקופה נעזרת גם בשירותי ייעוץ גנטי בבתי החולים וזאת כשמדובר במקרים מיוחדים ובכפוף להפניות. הגנטיקאים מעניקים ייעוץ לא רק בתחום סרטן השד אלא גם כשמדובר בתחילת הריון וכן בייעוץ לילדים ומבוגרים למחלות שונות.

בשבוע שעבר פורסם כי אלפי נשים (על פי פרסום אחר מדובר ב-40 אלף מאז תחילת שנות ה-90) קיבלו ייעוץ גנטי שגוי על סרטן השד וסרטן השחלות מפרופ' בורוכוביץ, שהועסק גם בבית החולים בני ציון בחיפה. הטענות נגדו היו שלא המליץ לנשים שפנו אליו לבצע בירור מעבדתי מעמיק לאיתור מוטציות בגנים המגבירים סיכון לסרטן השד והשחלה, למרות שמדובר בנשים עם היסטוריה משפחתית מובהקת, שגם התברר שהן נושאות את הגן BRCA שהימצאותו עלולה לגרום לאישה לחלות בסרטן שד ובסרטן צוואר הרחם.

בשבוע שעבר דיווחו אמצעי התקשורת השונים כי כאשר במשרד הבריאות הצטברו תלונות בנושא הובע חשש שמבין הנשים שהתייעצו עם פרופ' בורוכוביץ היו גם כאלו שלקו כעבור זמן באחד משני סוגי הסרטן. לכן, ננקט צעד חסר תקדים כאשר אלפי נשים באזור הצפון שטופלו אצל פרופ' בורוכוביץ נקראו לעבור בדיקות חוזרות בקופות החולים, מחשש שנפגעו מהייעוץ הלקוי והשגוי שקיבלו.

מבית החולים בני ציון נמסר: ״פרופ' בורוכוביץ סיים את עבודתו בבית החולים בני ציון בחיפה לפני שלוש שנים. מעבר לכך, אנו פועלים על פי הנחיות משרד הבריאות".

התגובה שנמסרה מטעמו של פרופ' בורכוביץ ופורסמה ב"וואלה": "פרופ' בורוכוביץ משמש יועץ ל'מכבי' במחוז הצפון מאז 1991. פרופ' בורוכוביץ והנהלת 'מכבי' סיכמו על חופשה של מספר שבועות בודדים עד לקבלת מידע מדויק יותר על בקשת משרד הבריאות בהקשר לייעוץ שנתן. הוא מקווה לשוב לעבודתו בתום התהליך ולהמשיך לשרת במסירות ובמקצועיות את מטופליו הרבים".

נושאים קשורים:  פרופ' צבי בורוכוביץ,  גנטיקה,  ייעוץ גנטי,  השעיה,  מכבי שירותי בריאות,  BRCA 1-2
תגובות
אנונימי/ת
08.07.2018, 08:09

אין דין ואין דיין.
עדיין לא ברור האם מדובר בהמלצות שהיו מקובלות לזמנן או לא. האם מדובר בהמלצות הנמצאות בטווח המנעד הטבעי הקיים בכל תחום ברפואה או חורגות. ואם חורגות, מה סיבת החריגה ועוד שורה ארוכה של שאלות מהותיות. משרד הבריאות נוקט צעדים, זה בסדר אבל מדוע לשפוך את דמו של הרופא מעל דפי העיתונות ועל גלי האתר לפני שהושלם הברור עד תומו. ולקופת החולים שעונשת ללא דין ומשפט. הרי ברור שהענישה אינה נובעת מדאגה לבריאות הציבור אלא מתוך דאגה ליחסי הציבור. הנה נמצאתם מבצעים מעשה לינץ ברופא בכיכר התקשורת.
ואיפה הארגון המייצג. איפה הר"י?
אתם במחדלכם נותנים יד למשה הלינץ.

אנונימי/ת
08.07.2018, 11:05

מה שקורה כאן הוא בזיון. לוקחים תביעה של משרד עורכי דין משגשג שידוע לי אישית ששיחד רופאה לתת עידות שקר בתביעה, ומתחילים השתוללות. האם הוכח שהרופא שגה? על פי תגובתו נראה שפעל כהלכה. אם כך מדוע להרוס את שמו? אגב דווח בעיתונות שילד יהודי נזרק מאישפוז על מנת לתת מיטה לילד מעזה. מדוע ידיעה זו לא פורסמה כאן? דם ערבי טוב מדם יהודי? דם של רופא מותר? האתר הזה הופך להיות בושה.

אנונימי/ת
08.07.2018, 20:58

עליו לעמוד לדין באשמת גרימת מוות ברשלנות חמורה

אנונימי/ת
11.07.2018, 21:46

די כבר מספיק להתעללות ברופא שעזר לי מאוד .

אנונימי/ת
11.07.2018, 22:36

לך אולי עזר אך לעשרות אלפי נשים גרם סיכון מיותר ולחלקן אף מחלת סרטן שיכולה היתה להימנע

אנונימי/ת
12.07.2018, 00:14

אתה בטוח? האם ניתן פסק דין?

אנונימי/ת
12.07.2018, 00:15

שופכים דמו של קולגה שאולי שגה אבל אולי לא שגה וכולנו שותקים. נמושות