• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

האם נתוני תכנית הדגל של משרד הבריאות למדדי איכות אינם מהימנים?

משרד הבריאות בודק טענות על חשד להטיית נתונים בפרויקט המדדים כשברקע סכסוך בין מנכ"ל המשרד לראש מינהל איכות, שירות ובטיחות הטיפול במשרד הבריאות

ד"ר ענת עקה-זוהר, תמונת ראש (צילום: פרטי)
ד"ר ענת עקה-זוהר, ראש מינהל איכות, שירות ובטיחות הטיפול במשרד הבריאות. פרשה לאלתר (צילום: פרטי)

משרד הבריאות בודק טענות על הטיה בחלק מהנתונים בתכנית המדדים והסקרים הלאומית, שבה נבדקת מדי שנה איכות הטיפול הרפואי בבתי החולים בישראל, כך מדווח הבוקר רן רזניק (א') ב"ישראל היום" .

בדיווח נמסר עוד כי נבדקות טענות לפיהן "חלק מתהליך בדיקת המדדים המשווים הביא לפגיעה ממשית באיכות הטיפול ולסיכון חולים". כמו כן, כאשר בתי החולים להוטים להצליח במדדים אלה התוצאה היא ניתוחים וטיפולים מיותרים וניתוחים הנעשים באופן פזיז מדי וללא הכנה מספקת. הטענות, כך דווח, הועלו על ידי רופאים ומנהלים בכירים.

על פי הטענות, נמסר בדיווח, מדדי בתי החולים נקבעים על סמך נתונים חלקיים בלבד, בכמה מבתי החולים מועברים הנתונים לצורך הסקר ברישום ידני ולא באופן ממוחשב, ו"חלק מהמידע לא מגיע למשרד הבריאות ולא נעשית השלמת נתונים". כמה מהטענות הנבדקות על ידי משרד הבריאות מבוססות, כך על פי הדיווח, על דבריו של עובד לשעבר בתכנית המדדים שהתלונן להנהלת המשרד על איכות הנתונים וטען כי על הקבצים נעשים תיקונים ידניים וכי חלק מהנתונים המדווחים לעתים כלל לא נקלטים במערכת התכנית. לדבריו, "הנתונים המתפרסמים אינם אלא חול בעיני הציבור ומערכת הבריאות".

ממשרד הבריאות נמסר כי הטענות בנוגע לתכנית נבדקות באופן ענייני.

לכתבה בישראל היום

נושאים קשורים:  התכנית הלאומית למדדי איכות בבתי החולים,  הטיית נתונים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
15.07.2018, 09:12

תכנית המדדים בכל האמור לבתי החולים היא תכנית טובה. אמנם, לא יזיק לתקנן את התוצאות לפי הcase-mix . אבל תכנית המדדים של רופאי הקהילה היא אסון , זיוף התוצאות מופיע איפה שרק נוגעים, החל מהרופא והאחות בשטח ( רושמים שלכאורה נבדק לחץ הדם 120/80). המשך בהגדרת לא סכרתיים כסכרתיים וכלה בהבאת קקי מבית הרופא למילוי בדיקות צואה לדם סמוי...

אנונימי/ת
15.07.2018, 21:35

אמת ויציב. יש טוב אבל יש הרבה "עיסוי" של הנתונים, כולל ממש זיוף. רק שבניגוד לבתי החולים בהם יש איגודי רופאים חזקים, איגודי וארגוני רופאי הקהילה חלשים. לכן אין מי שיצא כנגד התוכנית.

אנונימי/ת
16.07.2018, 09:51

לא הבנתי, התגובה שלך לזיופים בתוכנית המדדים היא לסגור את התוכנית במקום להכניס לכלא את הזייפנים?

אנונימי/ת
15.07.2018, 23:05

מה קורה פה? מה זה הבלאגן הזה? נראה כאילו כל הזמן משרד הבריאות בסכסוכים: עם הרופאים, עם מנהלי בתי החולים, עם קופות החולים, עם האחיות והמקצועות הפארא-רפואיים. וגם פנימה בתוך עצמו. האם תמיד היה זה כך או שכעת הכל פשוט שקוף יותר. לתובנות ה"זקנים" אודה

אנונימי/ת
16.07.2018, 20:11

מה שקרה זה שמינו למשרד הבריאות מנכ"ל שאינו רופא ושכבר פוזל לכיוון התפקיד הפוליטי הבא שלו

Thursday 22 November
09:00 Improving the quality of quality improvement Professor Mary Dixon-Woods, THIS Institute, University of Cambridge

ב22 בנובמבר בלונדון אפשר לשמוע הרצאה מרתקת על מדדי איכות. אני כבר שמעתי אותה. המידע הוא פשוט: שיטה של מדדי איכות בודדים וגלויים למחלקה במדידה ודווח עצמיים הוותה בבריטניה פתח ל"הלבנת " מחלקות גרועות ומסוכנות . השיטה מזיקה לבריאות הציבור. כיום השיטה אסורה לשימוש שם. הם עברו לשיטה של מדידת מדדי איכות ממוחשבת סמויה למחלקה בזמן ובמדד.
לפני כחודש אחות מצטיינת במחלקתי ביצעה פעולה מפתיעה ואסורה בעת קבלת פג בחדר ניתוח . קיים מדד איכות של חם גוף פג בקבלה לפגיה . בהגדרה עד עד גיל 15 דקות מהכניסה לפגיה. האחות שלפה מהכיס מד חם בחדר הניתוח כשהפג היה בן מספר שניות. נזפתי בה ולתדהמתי תשובתה הייתה שבמסגרת קורס מתקדם היא נשלחה לבית חולים מרכזי גדול ושם " כך זה מבוצע" . כלומר: חד משמעית קיים דווח שיקרי בישראל. מתאים בדיוק לממצאים בבריטניה

אנונימי/ת
17.07.2018, 08:48

מדד האיכות הזה של חם גוף פג בקבלה מזכה בתי חולים בתקציב במסגרת תוכנית תמריצים כלומר מדובר לא רק בשקר מיקצועי והטעיה של משרד הבריאות אלא בגזל כסף ציבורי.