חדשות

בכירים בבתי החולים התלוננו במשרד הבריאות על פגמים בתכנית מדדי האיכות

ביניהם יו"ר איגוד האורתופדיה שהתריע על הסכנה במדד הבודק מהירות ביצוע ניתוח שבר בעצם הירך. מנכ"ל משרד הבריאות הקים ועדה מייעצת לבחינת התכנית

איכות ברפואה, שימוש במחשב (צילום: אילוסטרציה)

פרופ' אירי ליברגל, מנהל מערך האורתופדיה בבית החולים הדסה עין כרם ויו"ר האיגוד הישראלי לאורתופדיה בהסתדרות הרפואית, התריע במכתב ששלח למשרד הבריאות כי המדד הבודק את המהירות שבה מנותחים מטופלים עם שבר בעצם הירך עלול להיות מסוכן לחולים עד כדי מוות. בישראל מבוצעים אלפי ניתוחים כאלה מדי שנה. רוב המטופלים הם קשישים, כך מדווח הבוקר (ב') "ישראל היום".

במכתבו, נמסר בדיווח, ציין פרופ' ליברגל כי הניסיון הרפואי מעיד שניתוח מוקדם של שבר בצוואר הירך, המתבצע בתוך 48 שעות ממועד הגעת החולה לבית החולים, הביא כבר לשינוי מבורך אך הזהיר כי בדיקת המדדים של משרד הבריאות, לפיה יש לנתח בכל מקרה בתוך 48 שעות, מביאה לכך שחלק מהניתוחים מבוצעים באמצע הלילה על ידי רופאים מתמחים עייפים וחלק מהחולים מנותחים ללא הכנה רפואית מספקת וללא קבלת מידע רפואי מספיק שימנע בדיקות רפואיות מיותרות וגם טעויות בטיפול.

עוד מדווח העיתון כי מנהלים של כמה בתי חולים ציבוריים העלו בפנייה אחרת למשרד הבריאות טענות על תכנית המדדים. בין השאר טענו כי במדד הבודק זיהום חמור, בתי החולים לא לוקחים דגימות של תרביות דם כמתחייב וכך משפרים את מצבם במדדים הלאומיים.

עוד הצביעו על פערים גדולים בין בתי החולים למשל בצנתורי מוח, שלא מבוצעים בכל בתי החולים בארץ ובמספר היחסי של מיטות טיפול נמרץ. מצב זה מביא לפערים גדולים במדדים ובציונים של בתי החולים.

באותה פנייה הזהירו המנהלים כי בחלק מהמדדים, ציונים גבוהים הניתנים לבתי החולים יכולים להעיד דווקא על טיפול לא איכותי, למשל ניתוח מהיר בחולים עם גורמי סיכון רבים. בפנייה גם נאמר כי צורת הפרסום של הנתונים על ידי משרד הבריאות עלולה להביא ל"משחק בנתונים, שכן מופעלים לחצים על הצוות הרפואי להצטיין ולהוציא את הציון הגבוה ביותר".

לפני כחודש מינה מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ועדה מייעצת חדשה לתכנית המדדים הלאומית. בראש הוועדה ד"ר ורד עזרא, ראשת מינהל רפואה במשרד הבריאות. בכתב המינוי הדגיש בר סימן טוב, על פי הדיווח, שיש צורך בשינוי בתכנית.

נושאים קשורים:  תכנית המדדים,  התכנית הלאומית למדדי איכות בבתי החולים,  פגמים בתכנית המדדים,  חדשות
תגובות