• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ארגון הבריאות העולמי: שיא חדש למחלת החצבת באירופה 

מעל 41 אלף איש חלו בחצבת במחצית הראשונה של 2018, 37 מתו מהמחלה. משרד הבריאות פרסם אזהרה והמליץ ליוצאים למדינות היבשת להתחסן

חצבת. אזהרת מסע

ארגון הבריאות העולמי הודיע אתמול (ב') על שיא-עשור חדש של מקרי חצבת באירופה – מעל 41 אלף איש חלו בשישה החודשים הראשונים של 2018, מהם 37 מתו. בשנה שעברה חלו באירופה 23,927 איש וב-2016 – 5,273.

הסיבה לזינוק במספר מקרי חצבת: ירידה בהתחסנות. בעקבות זאת פרסם ה-WHO קריאה לכל המדינות החברות בארגון לדאוג לכך שתושביהן יתחסנו.

המחלה הזיהומית נמשכת 10-7 ימים בדרך כלל. ברוב המקרים, החולים מחלימים באופן מלא, אלא שיש מקרים שהמחלה גוררת סיבוכים קשים: אנצפליטיס, מננגיטיס, דלקת ריאות, הפטיטיס.

המדינות באירופה שבהן נרשם מספר המקרים הגבוה ביותר: מעל 650 בסרביה, כ-600 באוקראינה, מעל 300 בגיאורגיה, כ-300 ביוון, כ-50 מקרים ברומניה ובאיטליה, 40 בצרפת. עשרות בודדות בטורקיה וברוסיה. בסרביה השיעור הגבוה ביותר של מקרי מוות בעקבות המחלה: 14.

משרד הבריאות פרסם אזהרה בעקבות התפרצות המחלה באירופה והמליץ ליוצאים למדינות היבשת להתחסן.

הנחיות משרד הבריאות לגבי החיסון: על בני 11-6 חודשים לקבל חיסון במנה אחת בטיפת חלב. יש לחזור על החיסון לאחר גיל שנה. בני 17-12 חודש צריכים לקבל שתי מנות חיסון, בהפרש של ארבעה שבועות לפחות בין המנות. המנה השנייה תיחשב כתקפה גם אם ניתנה לפני גיל שש שנים, בתנאי ששתי המנות ניתנו ברווח זמן של ארבעה שבועות או יותר - ומגיל 12 חודש ואילך.

ילידי 1957 ואילך צריכים לקבל שתי מנות של החיסון במרווח של ארבעה שבועות לפחות בין המנות. מי שנולד לפני 1957 נחשב למחוסן. נחשב למחוסן נגד חצבת, חזרת ואדמת הוא מי שחוסן בעבר בשתי מנות החיסון אחרי גיל שנה. מי שקיבל בעבר רק מנה אחת, מומלץ שיתחסן במנה נוספת.

יו"ר איגוד רופאי הילדים, המומחה למחלות זיהומיות, פרופ' שי אשכנזי, אמר אתמול: "חצבת יכולה להיות קשה מאוד. זהירות רבה חייבים לנקוט במיוחד אוכלוסיות שבסיכון ומדוכאי חיסון. גם תינוקות מעל גיל תשעה חודשים חשופים להדבקה כיוון שהחיסון ניתן רק בגיל שנה, ובגיל תשעה חודשים אין להם הגנת הנוגדנים מהאם. על כן נדרשת זהירות יתר, במיוחד בהתקהלויות".

באחרונה היו בישראל "כיסי" חצבת ביישובים שבהם הורים לילדים התנגדו לחיסונים. מסיבה זאת פועל עתה משרד הבריאות להתניית הרשמה לבני ילדים ובתי ספר רק עם הצגת כרטיס חיסונים. בהקשר זה מסתמן כי יהיה צורך בחקיקה.

נושאים קשורים:  התפרצות חצבת,  חצבת,  אזהרת מסע,  חיסונים,  חובת חיסונים,  ארגון הבריאות העולמי,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
24.08.2018, 10:08

מדהים שלמרות הפרסומים והאזהרות רבים ההורים הצעירים שמסרבים לחסן את ילדיהם, בניגוד לכל הגיון רפואי או אנושי.