חדשות

אורתופד מאוסטרליה הדגים בישראל השתלת תותבת חדשנית בקטועי רגליים

בהליך החדשני עם יתרונות רבים למטופלים, מוחדר לקטוע רגליים משתל מתכת ישירות לעצם, ללא צורך בבית הגדם המסורתי המסורבל, ואליו מתחברת התותבת

מימין, ד"ר חגי אמיר, מנהל המחלקה לשיקום אורתופדי בבית לוינשטיין, המנתח פרופ' מונג'ד אל-מודרסי מפתח השיטה וד"ר סטיבן וולקס, מנהל המחלקה האורתופדית ב"בילינסון "

אורתופד-מומחה מאוסטרליה, שפיתח שיטה חדשנית להשתלת משתל עשוי מתכת לקטועי רגליים הזקוקים לתותבת, הגיע לישראל ל-24 שעות כדי לבצע את ההליך בשני קטועי רגליים.

פרופ' מונג'ד אל-מודרסי הוא מפתח השיטה. מומחי המחלקה לאורתופדיה ב"בילינסון" ומומחי רפואת השיקום מ"לוינשטיין" שיתפו עימו פעולה בביצוע הפרוצדורה. ד"ר חגי אמיר, מנהל מחלקת השיקום האורתופדי ב"לוינשטיין" וד"ר סטיבן וולקס, מנהל המחלקה האורתופדית ב"בילינסון", למדו את השיטה החדשה  אצל המומחה מאוסטרליה.

בהליך החדשני מוחדר לקטועי רגליים משתל עשוי מתכת, ישירות לתוך עצם המטופל, ללא צורך בבית הגדם המסורתי הכבד והמסורבל. בית הגדם הוא חלק מהתותבת המולבשת על הגדם ואליו מתחברת התותבת.

מבית החולים בילינסון נמסרו הפרטים הבאים: במסגרת ההליך (Osseointegration), המנתח מחבר מוט עשוי טיטניום באורך של כ-16 ס"מ ישירות לעצם המטופל. קצה אחד של המוט מחובר לעצם והקצה השני חודר דרך עורו של המטופל אל מחוץ לגוף ומאפשר חיבור לתותבת. זאת, בניגוד לתותבות המסורתיות שבהן כאמור בית הגדם "מולבש" על העור ונשען על הרקמה שסביב העצם, האגן והמפשעה, אזור שאינו בנוי לנשיאת המשקל הכבד של התותבת או הגוף.

יתרונות השיטה החדשה, טוען מפתחה, הם הפעלת העצם היא באמצעות השרירים הטבעיים; תחושת קצה התותבת וכף הרגל ותחושת המיקום בחלל המשפרים את היציבות; התותבת המחוברת ישירות לעצם נותנת תחושת ביטחון "כאילו צמחה רגל מחדש" ומאפשרת הליכה ללא מחשבה וצורך בזהירות משליפת התותבת בכל צעד; בשל חיבור הישיר לעצם, ההליכה אינטואיטיבית, קלה יותר ואיננה דורשת מאמץ רב; טווחי התנועה של מפרק הירך מלאים ללא מגבלה.

יתרון נוסף, חלוקת משקל הגוף נכונה ונמנעים כאבים ושברים ונשיאת המשקל על העצם גורמת לחיזוקה ולעיבויה. זאת, לעומת התותבת המסורתית שבה אין נשיאת משקל על עצם הירך, מה שגורם לדלדול העצם ולסכנה מוגברת לשברים.

כמו כן, בשיטה החדשה נמנעים מהלחץ ומהשפשוף שגורמת התותבת המולבשת על העור, במיוחד בקיץ הישראלי החם, ולשיטה החדשה גם יתרונות בנושא ההיגיינה: ניתן להשאיר את התותבת גם בהליכה לשירותים; ההלבשה וההסרה של התותבת פשוטות ומהירות בתוך 10-7 שניות משום שהיא נעשית באמצעות בורג, ללא מגע של התותבת עם העור.

קטועת רגל והתותב-שתל החדש Osseointegration

ההליך מתאים לכל קטיעה מעל הברך, מתחת לברך ולקטועי גוף עליון ומיועד לאנשים שעברו קטיעות בשל טראומה כמו פציעות קרב, תאונות דרכים, תאונות עבודה וכו'. הוא איננו מיועד לקטועי רגליים על רקע סוכרת ומחלות כלי דם. בשלב הראשוני הוא יותאם לקטועים דרך הירך בלבד.

לאחר ניתוח ההשתלה, המטופלים יעברו את תהליך השיקום ואת התאמת התותבת בשיטה החדשנית במחלקה לשיקום אורתופדי בבית החולים השיקומי לוינשטיין. הצוות הרב מקצועי שמעורב בביצוע ההליך כולל גם אחות, פיזיותרפיסטית, מרפאה בעיסוק ופסיכולוג. כל אלה עברו השתלמות באוסטרליה עם הצוות המקביל לשם רכישת המיומנויות הנדרשות להתאמת התותבת עגונת העצם.

ד"ר וולקס אמר: "הניתוח הזה הוא בבחינת שינוי חיים משמעותי עבור קטועי גפיים. זה ניתוח יחסית קטן המעניק שיפור אדיר. אני בהחלט מתרגש להיות חלק מהצוות המביא בשורה זו לחולים".

ד"ר אמיר הוסיף:  "זה ממש יום היסטורי בשיקום האורתופדי בישראל. בשורה לכל הקטועים הטראומטיים ובעיקר לקטועים מעל הברך שאינם מסתדרים עם התותבת המותאמת עם בית הגדם המסורתי".

נושאים קשורים:  קטועי גפיים,  קטועי רגליים,  Osseointegration,  בילינסון,  שיקום אורתופדי,  בית לוינשטיין,  תותבות,  גדם,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.08.2018, 21:42

כל הכבוד-חתמו איתם על חוזה בלעדיות תוך כחש והסתרה-בילינסון

29.08.2018, 22:23

כל הכבוד חברים. הרבה הצלחה ושנה טובה ומאושרת

אנונימי/ת
01.09.2018, 21:04

מרוב התלהבות שכחו את הסיבוכים והם: זיהום חוזר בעור במקום יציאת המתכת דרכו עד זיהום עמוק לתוך העצם וכן התרופפות המשתל בתוך העצם.

05.09.2018, 07:23

הסיבוכים הפריאופרטורים אותם ציין מכובדי יכולים להופיע בסמוך לניתוח .התרופפות משתל העצם מאפיינת מפרקים ,התותב המתכתי לא ישמש כמיפרק אלא כעוגן לקבע הגפה המלאכותית שהמפרק מהווה חלק אינגטרלי ממנה .
כל ניתוח כרוך בסיבוכים אפשריים , אז בואו נפסיק לנתח וניתן לכולם אספירין .

05.09.2018, 07:14

רעיון פשוט וגאוני מסוג הדברים שאתה לא מבין כיצד לא חשבו על כך קודם לכן.
עם כל הסבל הרב , הסירבול ופצעי הלחץ שריתקו את הקטועים לקביים , כל הכבוד.