חדשות

פותחה שיטה לנטרול ממוקד של חלבונים המעורבים בהתפתחות מחלת הסרטן

המחקר, המוכוון לפיתוחן של תרופות ממוקדות מטרה, נעשה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע בשיתוף מדען מ"מאיו קליניק" בפלורידה

ד"ר ניב פפו מהמכון הלאומי לביוטכנולוגיה. "הבטחה גדולה"

חוקרים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע יחד עם עמית מהמרכז הרפואי "מאיו קליניק" בפלורידה, ארה"ב, פיתחו שיטה חדשה לנטרול ממוקד של חלבונים המעורבים בהתפתחות מחלת הסרטן. במחקר נעשה שימוש לראשונה בשיטות ניתוח של Big Data בתחום האבולוציה והיא מכוונת לפיתוחן של תרופות ממוקדות מטרה. על המחקר דווח חודש שעבר ב-Nature Communications.

המחקר העכשווי, העוסק במחלות רבות ובהן סרטן, מזהה משפחות של חלבונים, חלבונים ספציפיים ואינטראקציות בין חלבונים כשחקנים ראשיים בהתפתחותן של המחלות הללו. זו הסיבה שחוקרים סבורים כי מציאת דרכים להיקשר לחלבונים אלה ולנטרל את האינטראקציות ביניהם עשויה לתרום לפיתוח תרופות חדשות והבנה של מנגנוני מחלה רבים.

צוות החוקרים דיווח על שיטה חדשנית לפיתוח תרופות המעכבות מטרות חלבוניות המעורבות בהתפתחות סרטן. ייחודה של השיטה, המבוססת על ניתוח מאגרי מידע גדולים של חלבוני מטרה, הוא בכך שהיא מאפשרת נטרול ממוקד של חלבון המטרה בלי לפגוע בחלבונים דומים שאינם מזיקים.

מוביל המחקר, ד"ר ניב פפו מהמחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה והמכון הלאומי לביוטכנולוגיה (NIBN), מסר: "המחקר מבוסס על יכולת שפותחה לאחרונה במעבדתנו למפות את אתרי הקשירה בחלבוני מטרה שונים. יכולת זו היא בעלת חשיבות רבה הן בפיתוחן של תרופות ממוקדות מטרה והן בהבנה בסיסית של תהליכים גורמי מחלה בבני אדם. למרות זאת, המגבלות הקיימות כיום ביכולת זו אינן מאפשרות פיתוח תרופות הפוגעות רק במטרות שקשורות למחלה. הן פוגעות גם בחלבונים חיוניים אחרים. המחקר נועד להתגבר על מגבלות אלו".

בעבודה זו אוחדו שתי שיטות חדשניות: סריקה וניתוח של ספריות הכוללות מיליוני חלבונים שונים כנגד חלבוני מטרה רבים בו זמנית, ואנליזות NGS - Next Generation Sequencing, כדי לספק אנליזה עשירה ומדויקת של ספציפיות וסלקטיביות בקישור לחלבוני מטרה בצורה יעילה, מהירה וזולה.

צוות המחקר התמקד במשפחת החלבונים serine proteases והראה שבאפשרותם לפתח תרופות המעכבות שתי מטרות חלבוניות (KLK6 ו- mesotrypsin) המעורבות בהתפתחות סרטן ומטרות אחרות (anionic trypsin ו-cationic trypsin) המעורבות בהתפתחות דלקת בלבלב.

ד"ר פפו: "השיטה החדשה, להערכתנו, תתרום רבות להבנת המנגנונים המאפשרים לחלבונים להיקשר אחד לשני ולהוביל לתהליכים ביולוגיים חשובים, ביניהם כאלה שגורמים לסרטן ולמחלות אחרות. כמו כן, השיטה תוביל לפיתוחן השכלתני של תרופות היכולות להבדיל בחלבוני מטרה בעלי מבנים דומים אך בעלי תפקידים שונים בתכלית. עקב העובדה שחלבוני מטרה רבים שייכים למשפחות גדולות של חלבונים דומים, מבחינה מבנית אך שונים בתפקוד שלהם, הגברת הסלקטיביות של תרופות חדשות היא הכרחית ומאתגרת. הגישה שפותחה במחקר הזה מהווה הבטחה גדולה בתחום פיתוח תרופות מכוונות מטרה".

בצוות המחקר היו עוד הדוקטורנט איתי כהן והסטודנטית לתואר שני סי נפתלי (הנדסת ביוטכנולוגיה) לצד הקריסטלוגרפים ד"ר ענת שחר (המכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב) ופרופ' איווט רדיסקי מהמרכז הרפואי Mayo Clinic בפלורידה.

נושאים קשורים:  פיתוח תרופות,  מטרות חלבוניות,  תרופה לסרטן,  חדשות,  מחקר,  מאיו קליניק,  אוניברסיטת בן גוריון,  ד"ר ניב פפו
תגובות
16.10.2018, 10:42

עוד 40 שנה ? היום זה עובד ? לא