חדשות

סגן שר הבריאות: לחפיסות הסיגריות יצורף עלון מידע על סכנות העישון

סעיפים נוספים בחקיקה נגד פרסום ושיווק מוצרי טבק: פרסום המוצרים ייאסר, למעט בעיתונות המודפסת, כאשר לצד כל מודעה תופיע מודעת אזהרה בגודל זהה על הסכנות הבריאותיות בעישון

חנות דיוטי פרי בנתב"ג. מידוף נסתר ומרוחק לסיגריות. צילום: משה שי, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת החלה אתמול (ב') באישור סעיפי הצעת החוק של היו"ר ח"כ איתן כבל וח"כ יהודה גליק לקריאה שנייה ושלישית, בדבר איסור הפרסום של מוצרי עישון וכן הטלת הגבלות חמורות על שיווקם. הדיון בנושא זה לא הסתיים ויימשך בישיבה הבא.

בדיון הודיע סגן שר הבריאות יעקב ליצמן כי תעשיית הסיגריות תידרש להכליל בכל קופסה כרטיס מידע המפרט את סכנות העישון.

הצעת החוק היא למעשה תיקון לחוק קיים שקבע הגבלות מסוימות על פרסום מוצרי טבק. אלא שעתה מוצע להרחיבו ולאסור את הפרסום כליל ולהגביל שיווקו. פרסום מוצרי העישון ייאסר, למעט חריגים מצומצמים – כלומר תיתכן פרסומת רק בעיתונות המודפסת, אולם בתנאי שבצמוד לכל מודעה תהיה גם מודעת אזהרה בגודל זהה על הסכנות הבריאותיות שבעישון.

ההגבלות על שיווק מוצרי העישון כוללות איסור הצגת המוצרים לעיני כל בחנויות וב"פיצוציות" ולראשונה נקבע כי הן יחולו גם על חנויות הדיוטי-פרי. אושר בוועדה גם סעיף בהצעת החוק שיאסור מכירת הסיגריה האלקטרונית ג'ול וכן הסעיף המגביל את כמות הניקוטין בסיגריה אלקטרונית (דוגמת ג'ול). חברות שיפרו את החוק צפויות לקנס של כ-450 אלף שקל.

היו"ר כבל הקריא בפתיחת הישיבה את שיר של המשוררת לאה גולדברג "על הנזק שבעישון". הוא הוסיף כי יחד עם ח"כ גליק וח"כ אייל בן ראובן בכוונתו להעביר את הצעת החוק "הדרמטית הזו" כבר בקרוב. "עדיף להשיג ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ - ואין זו קלישאה", אמר. הוא הדגיש כי לא יאפשר להפוך את הצעת החוק לאות מתה בשל בעיית האכיפה.

ליצמן: "האזהרות הגרפיות אינן אסתטיות"

סגן שר הבריאות ליצמן התמקד בנושא האזהרות הגרפיות שיופיעו על חפיסות הסיגריות ובשטח שיוקצה לאזהרות אלו על כל קופסה. משרד הבריאות מציע, אמר, לקבוע בחוק כי החפיסות יהיו אחידות בגודלן ובעיצובן, אולם לא יופיעו בהן אזהרות בצורה גרפית. על החפיסה יצוין רק שם המותג ולידו האזהרה בדבר סכנות העישון. כל חפיסה תהיה חייבת להכיל גם כרטיס מידע על נזקי העישון. כשנשאל ליצמן מדוע הוא מתנגד לאזהרות הגרפיות השיב: "זה לא אסתטי".

באשר לאכיפה אמר ליצמן כי הוא דורש תוספת תקציב לנושא זה ובאשר להחרגת העיתונים מאיסור הפרסום אמר כי איננו רואה סיבה לסגת מסיכומים שהשיג בעבר.

ח"כ בן ראובן ציין כי המלחמה שלו בנושא הזה היא על בריאותם של בני הנוער "שהיום מעשנים סיגריות מגולגלות כדי שלא יתחילו בכלל לעשן". היו"ר כבל העיר כי מבחינתו חפיסות הגלגול הן כמו חפיסות סיגריות.

בדיון השתתף גם היועץ המשפטי של חברת פיליפ מוריס, עו"ד דוד קינן. הוא טען כי משרד הבריאות מסרב להיפגש עם נציגי חברות הסיגריות ושב וקרא לאמץ חקיקה אירופית העושה הבחנה בין סיגריות לעישון לבין סיגריות אלקטרוניות (אידוי).

ח"כ עיסאווי פריג' ציין כי "האובססיה נגד כל סוגי העישון אינה לרוחו" ובתגובה התפרץ עליו מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שבי גטניו, בקריאה: "התחשבות בעמדת נציגי חברות הטבק פוגעת באינטרס הציבורי".

ח"כ יהודה גליק אמר כי "תעשיית העישון היא תעשיית רצח וכמו שאין גבול לרדיפה אחרי המחבל שביצע את הרצח באזור התעשיה בברקן, כך אין גבול לרדיפה אחרי תעשיית הרצח. כל שעה מת אדם בישראל בגלל עישון. אנחנו רוצים למנוע כל דבר שמדרדר בני נוער לעישון".

בסיכון הדיון הודיע היו"ר כבל כי נציגי משרד הבריאות נתבקשו להיפגש עם נציגי כל חברות הסיגריות על מנת לשמוע את טענותיהם אולם להשאיר את ההחלטה הסופית בידי חברי הכנסת. הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית תסתיים בישיבה הבאה של הוועדה.

ארגוני המאבק נגד עישון: "לכלול גם אזהרות בתמונות"

אמש הגיבו איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן על הדיון: "אנו מעריכים את ועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל יחד עם ח"כ יהודה גליק וח"כ איל בן ראובן על המאמץ הנמרץ להשלים את החקיקה לאיסור הפרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון כולל אידוי. אנחנו חוזרים ומדגישים כי על החוק המעודכן לכלול איסור מכירת סיגריות בטעמים ואזהרות בתמונות אשר על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי מיושמות ביעילות כבר ב-118 מדינות בעולם. כמו כן אנחנו דורשים שהחפיסות יהיו אחידות – נושא המיושם כבר בתשע מדינות בעולם.

"השלמת החקיקה בארץ נועדה ליישם את האמנה הבינלאומית נגד עישון, ה-FCTC, עליה חתומה מדינת ישראל, ואת החלטת הממשלה מ-2011. ציפינו מסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ליישר קו עם המדיניות המוכחת בעולם ולממש את הבטחתו להילחם בנזקי העישון, בהתאם להמלצות הגורמים המקצועיים, המדעיים והמשפטיים ולתמוך באזהרות בתמונות ובחפיסות אחידות.

"אנו מברכים על הגעתו לישיבה ועל הבעת נכונות לסייע להשלים את החקיקה להפחתת נגע העישון הממכר והממית, במיוחד בקרב צעירים ובני נוער. עם זאת אנחנו מודאגים שהצעתו כוללת רק את מתווה האריזות האחידות והוא איננו תומך בהמלצות הבינלאומיות לקביעת אזהרות בתמונות כאמצעי מוכח להגן על בריאות בני הנוער והצעירים ולעודד מעשנים להיגמל.
"לאור המצב אנו קוראים לח"כ כבל, לפעול כיו"ר הועדה להכללה בחוק המעודכן גם את נושא מתן חופש הפעולה המקצועי והבריאותי העתידי שאנו מציעים להוסיף וששר הבריאות יהיה רשאי לקבוע בהמשך, בהתאם לעדויות מדעיות וחוות הדעת המקצועית, גם אזהרות בתמונות כמקובל בעולם כחלק מהמאבק בעישון הממכר והממית על כל צורותיו.

"אנו מצפים להבהרה ברורה יותר של נושא הפרסומות כדי למנוע פרצות בחוק ולהגן על בני הנוער והצעירים מהתמכרות להרגל ממכר וקטלני זה. חשוב שהחוק יכלול את כל צורות הפרסום, כולל קידום מכירות, פרסום ושיווק סמוי ותוכן שיווקי.

"אנו שבים ומזכירים כי מגפת העישון הורגת 8,000 ישראלים מדי שנה ולאמצעי הפרסום חלק דרמטי במקרי המוות הללו. אף אחד איננו מחוסן מפני הפרסום ועל מדינת ישראל להגן על אזרחיה מפני השפעתו על כל צורותיו - סיגריות עם טבק, סיגריות אלקטרוניות, מוצרי אידוי, מכשירי איוד ושאר האביזרים המכניים והאלקטרונים לשאיפת ניקוטין".

נושאים קשורים:  המאבק בעישון,  חוק נגד פרסום מוצרי טבק,  חדשות,  סיגריות אלקטרוניות
תגובות
אנונימי/ת
17.10.2018, 09:06

חבל על העצים שיכרתו בשביל זה.
להעלות עוד את המס על סיגריות ולהחיל אותו על הטבק לגלגול