חדשות

פגיעה אורתופדית רחבת היקף, שהצריכה שישה טיפולים, טופלה בניתוח אחד בלבד

ברכו הפצועה של האופנוען, שנפגעה בשישה מוקדים שבמצב רגיל כל אחד מהם מצריך ניתוח גדול בפני עצמו, טופלה בבית החולים רמב"ם בהליך כירורגי מורכב אחד

ניתוח לב פתוח (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

בבית החולים רמב"ם בחיפה, המשמש כמרכז-על לטראומה באזור הצפון שבו מטופלים פציעות קשות ומורכבות מיוחד, טיפלו לאחרונה במקרה נדיר, או כפי שתיארו הרופאים: "פגיעה אורתופדית רחבת היקף כמוה לא רואים בכל יום".

בניתוח אחד, שבו לקח חלק צוות רב תחומי, בוצעו למעשה שישה ניתוחים לתיקון פגיעה שממנה סבל המטופל שעמד בפני סכנת נכות קשה.

ד"ר ברק סגל, רופא בכיר במערך האורתופדי ברמב"ם שהשתתף במבצע, סיפר אתמול (ב'): "הגיע אלינו צעיר בשנות ה-20 לחייו, אופנוען, עם פגיעה קשה בברך. בבירור שנעשה לו טרום הניתוח במחלקת הדימות הסתבר שהוא סובל מפציעה שהיקף מורכבותה נדיר מאוד. הברך נפצעה בשישה מוקדים שונים. במצב רגיל, כל אחד מהם מצריך ניתוח גדול ומורכב בפני עצמו. בשל הידע שנצבר בצוות החלטנו לראות במקרה זה אתגר ולטפל בכל הפציעות בניתוח אחד".

ואלה הממצאים שעלו בעת שהאופנוען עבר את הבדיקות השונות: היו לו קרעים גדולים בשתי הרצועות הסחוסיות. המיניסקוס המדיאלי היה מנותק לחלוטין ממקומו והיה צורך לבצע השתלה מחדש של מיניסקוס זה. בנוסף נראה קרע רחב במיניסקוס השני. החיבור היחיד שנותר על כנו היה השורש. כן נראו קרעים בשלוש רצועות הברך הצולבת הקדמית, הצולבת האחורית והרצועה הצדדית. "וזו רק חלק מרשימת הבעיות שמהן סבל המטופל", סיפר ד"ר סגל.

הצוות הכירורגי שביצע את הטיפול כלל את ד"ר בצלאל פסקין, מנהל יחידת ברך וארתרוסקופיה ברמב"ם,  ד"ר סגל, ד"ר איתמר בוצר, ד"ר מאזן פלאח וד"ר שאדי סעדיה כשלצידם בחדר הניתוח נמצאו גם מתמחים, הצוות חדר הניתוח הקבוע, צוות סיעודי, צוות הרדמה ואנשי מקצוע נוספים.

כל יחידת צוות טיפלה בתורה בפן אחר של הפציעות השונות, תוך שימוש בשתלים שנלקחו מתורם זר וכן מהמטופל עצמו. בתום שלוש שעות הסתיים הניתוח. כלל הפציעות טופלו בהצלחה. זמן קצר לאחריו שוחרר הצעיר לביתו כשהוא מסוגל להזיז את רגלו הפגועה ללא צליעה.

ד"ר סגל: "עד היום לא נתקלתי בפציעה כל כך מורכבת. מבחינה ניתוחית היו נסיבות לא רגילות אבל הצלחנו לטפל בהן בצורה הטובה ביותר. במקום להעביר את המטופל סדרת ניתוחים חוזרים, עם מורכבות, התאוששות והחלמה לאחר כל אחד מהם, ההליך כולו הסתיים בפעם אחת. כעת הוא יסתייע בטיפולי פיזיותרפיה ובמעקבים כדי לחזור לפעילות מלאה".

נושאים קשורים:  ד"ר ברק סגל,  ד"ר בצלאל פסקין,  ד"ר איתמר בוצר,  ד"ר מאזן פלאח,  ד"ר שאדי סעדיה,  פגיעה אורתופדית,  בית החולים רמב"ם,  מקרה נדיר
תגובות
אנונימי/ת
30.01.2019, 22:21

ויי זמיר. קצת יותר זהירות ברכיבה על הכלי הקטלני הזה והכל היה נמנע.