חדשות

שיטות טיפול חדשניות בפריצות דיסק בעמוד השדרה בבית החולים כרמל

בשיטות החדשות מתקצר זמן הניתוח משמעותית בהשוואה לשיטות ישנות, עם מעט מאוד דימומים ושיעורי ההצלחה המושגים בהן גבוהים

26.03.2019, 07:42
ד"ר אלכסנדר ברוסקין וד"ר עלי סולימאן בחדר הניתוח ב"כרמל". צילום: דוברות ה"כרמל"

במרכז הרפואי כרמל בחיפה נכנסה לשימוש שיטת ניתוח חדשנית לפתרון פריצת דיסק בעמוד שדרה צווארי. בית החולים מסר כי בשיטה החדשה מתקצר זמן הניתוח משמעותית בהשוואה לשיטות אחרות, עם מעט מאוד דימומים וכי שיעורי ההצלחה המושגים בה גבוהים.

ד"ר אלכסנדר ברוסקין, מנהל יחידת עמוד השדרה במחלקה האורתופדית ב"כרמל", מסר כי מטרת הניתוח החדשני לאפשר חזרה מהירה יותר של המטופל לחיי שגרה, תוך מינימום של סבל, כאבים וסיבוכים.

בניתוחים המקובלים עד היום בעמוד שדרה צווארי, ציין עוד ד"ר ברוסקין, היו מוציאים את כל הדיסק שפרץ כולל את החלק הבריא שלו, ובמקומו שמים שתל פלסטיק. שתל הפלסטיק היה מחוזק עם פלטת מתכת וארבעה ברגים גדולים, מה שגרם למנותח קשיים בבליעה. בנוסף, ניתוח מסוג זה נמשך מספר שעות לא קטן, החתך הגדול – שמונה ס"מ בצוואר – גורר דימומים רבים בחלל הגרון והניתוח מלווה בכאבים ודורש החלמה ארוכה ומורכבת יותר.

בניתוח בשיטה החדשה, ד"ר ברוסקין וצוות מנתחי עמוד השדרה - ד"ר עלי סולימאן וד"ר ויטאלי אלכסנדר ובסקי - משתילים שתל פלסטיק זעיר בין חוליות הצוואר. השתל נתפס באמצעות שני ברגים זעירים. החתך קטן משמעותית לעומת החתך הגדול שבניתוח הרגיל. הניתוח נמשך פחות משעה ולאחר מנוחה של כמה שעות, המנותח יכול להסתובב במחלקה ולמחרת בבוקר להשתחרר לביתו.

הדמיית שאיבת דיסק. צילום: דוברות ה"כרמל"

ד"ר בני ברנפלד, מנהל המחלקה האורתופדית ב"כרמל", הוסיף: "בעיית פריצת דיסק בעמוד השדרה הצווארי מצריכה ניתוח קיבוע קדמי. זו בעיה די נפוצה. עשרות מקרים מצריכים ניתוח מדי שנה. הפגיעה יכולה להופיע לאחר תאונת דרכים או אצל אנשים העובדים בעבודה פיזית, כמו מפעילי ציוד מכני כבד כאשר ויברציות המכשירים גורמות להם לתזוזת הדיסק. במרבית המרכזים הרפואיים משתמשים עדיין בשיטת הניתוח הישנה".

שיטת ניתוח חדשה נוספת – נוקלאופלסטיה, המתאימה לטיפול בפריצות דיסקוס לא גדולות אך כאלו גורמות להפרעות תפקודיות, נכנסה גם היא לשימוש נרחב במרכז הרפואי כרמל. בשיטה החדשה מוחדרת לאזור הדיסק הפגוע מחט מיוחדת ובאמצעות גלי רדיו מרככים ושואבים החוצה את חומר הדיסק העודף כדי לחסל את הגורם לכאב. הטיפול מתבצע באשפוז יום קצר וההחלמה ממנו מהירה.

נושאים קשורים:  ד"ר אלכסנדר ברוסקין,  "ר עלי סולימאן,  ד"ר ויטאלי אלכסנדר ובסקי,  ד"ר בני ברנפלד,  חדשות,  אותופדיה,  פריצת דיסק,  נוקלאופלסטיה,  בית החולים "כרמל"
תגובות