חדשות

ללמוד מהאבולוציה: ביפן פותח זנב רובוטי לביש למניעת נפילות של קשישים

צוות חוקרים באוניברסיטת קייאו שביפן פיתח זנב מלאכותי לביש המסייע לשמירה על שיווי המשקל ויציבות הגוף ומונע נפילות

זנב רובוטי למניעת נפילות במבוגרים. צילום: רויטרס

הפיתוח הזה מתאים מאוד "לראש הקודח של ממציא יפני", וכאשר הוא הוצג בשבוע שעבר בטוקיו, התגובה הראשונה היתה: למה איש לא חשב על כך עוד קודם?

מיליוני שנים לאחר שהיצורים שקדמו לבני אנוש איבדו את הזנב שלהם כחלק מאבולוציה, פיתח עתה צוות חוקרים באוניברסיטת קייאו שביפן "זנב רובוטי" שאדם יוכל ללבוש אותו כדי לסייע לו לשמור על יציבות גופו ולהימנע מנפילות - אחת הבעיות הקשות ביותר הניצבות בפני אנשים קשישים שעקב גילם המתקדם מאבדים לא אחת את שיווי המשקל.

לפטנט שהוצג לתקשורת הבינלאומית ניתן השם Arque. אורכו כמטר אחד, בצבע אפור והוא מחקה תנועת זנב של צ'יטה ובעלי חיים אחרים שעושים בו שימוש, כפי שלמדו החוקרים, לשם שמירה על שווי המשקל שלהם בעודם רצים או מטפסים על עצים. הזנב שומר על יציבות הגוף כמו מטוטלת, הסביר מפתחו שהדגים את פעולת האב טיפוס של הזנב הרתום למותניו. "כאשר אדם שילבש רתמה זאת יטה את גופו לכיוון אחד – הזנב ינוע בכיוון ההפוך וכך תישמר היציבות".

הצוות היפני הבהיר כי הפיתוח כוון במיוחד נוכח "העובדה ששיעור האנשים אצלנו עם שיער השיבה רק הולך וגדל ויש צורך במציאת פתרונות עבורם כדי שיישארו בכושר ניידות טוב ויהיו פרודוקטיביים בעבודתם". בעוד שבמדינות אחרות מחפשים פתרון באמצעות משיכת מהגרים כמוצא נוכח התכווצות כוח העבודה מחמת גיל, ביפן ממקדים את ההתמודדות עם הבעיה הזאת בחיפוש אחרי פתרונות טכנולוגיים יצירתיים ומעוררי דמיון.

הזנב הרובוטי עושה שימוש בארבעה "שרירים מלאכותיים" ולחץ אוויר כדי לנוע לשמונה כיוונים. בשלב זה, הניסויים בו נעשו במעבדה. השלב הבא בפיתוח הוא להביא את הזנב ליתר גמישות.

בנוסף לשימוש בזנב מסוג זה כרתמה לצורך שמירה על שיווי המשקל ויציבות הגוף בתנועה אצל זקנים, צוות הפיתוח מכוון אותו גם ליישומים תעשייתיים כמו אביזרי עזר לשם תמיכה בשווי משקל עבור מחסנאים כאשר הם נושאים מטענים במשקל כבד. "יהיה נחמד מאוד אם נצליח להביא את הזנב הזה לשלב אחרון בפיתוח שבו הזנב המלאכותי ייכנס לשימוש בחיי היומיום של בני אדם הזקוקים לכך", אמר ראש צוות המחקר.

נושאים קשורים:  נפילות בקשישים,  נפילות במבוגרים,  מערכת רובוטית,  חדשות,  מניעת נפילות,  שיווי משקל
תגובות