טרשת עורקים

האם יש קשר בין רמות GLP-1 לבין עקה חמצונית וטרשת עורקים אצל חולי סוכרת?

במחקר מבוקר זה ניסו החוקרים לבדוק האם יש קשר בין רמות GLP-1 בדם בצום לבין מדדים של עקה חמצונית וטרשת-עורקים תת-קלינית, בקרב חולי סוכרת מסוג 2

טרשת עורקים (צילום: אילוסטרציה)

ההורמון הפפטידי דמוי-גלוקגון מסוג 1 (Glucagon-like peptide-1 י[GLP-1]) הינו הורמון מעי שמלבד תפקידו העיקרי באיזון רמות הסוכר בגוף, עשוי לשחק תפקיד כגורם נוגד חמצון ונוגד טרשת עורקים. מטרתו של מחקר זה הייתה להעריך את הרמה הכוללת של GLP-1 בדם בצום בקרב חולי סוכרת מסוג 2, ולקבוע את הקשר שלה לעקה חמצונית ושינויים טרשתיים בכלי דם.

מחקר זה כלל 60 גברים חולי סוכרת מסוג 2 בגילאי 40 ומעלה, ו-30 גברים בריאים שהותאמו מבחינת גיל. כל המשתתפים עברו בדיקות ומדידות של רמת GLP-1 כוללת בדם בזמן צום, 8-איזו-פרוסטגלנדין-F2α (8-iso prostaglandin F2αי[8-iso PGF2α]) כסמן לעקה חמצונית, ועובי שכבת האינטימה-מדיה של עורק התרדמה (CIMT) כסמן לטרשת עורקית תת-קלינית.

התוצאות הראו שהרמה הכוללת של GLP-1 בדם בזמן צום לא נבדלה באופן מובהק אצל חולי סוכרת בהשוואה לנבדקים הבריאים (P=0.52). הרמה הכוללת של GLP-1 בדם בזמן צום נמצאה קשורה באופן שלילי ומובהק הן לערכי 8-iso PGF2αי(P<0.05) והן לערכי CIMTי(P<0.001).

החוקרים הסיקו שנדמה שלרמות אנדוגניות של GLP-1 בצום יש השפעות נוגדות חמצון ונוגדות טרשת עורקים בסוכרת מסוג 2.

מקור: 

Alharby, H. et al. (2019). Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews. 13(2):1077-1080

נושאים קשורים:  טרשת עורקים,  סוכרת מסוג 2,  עקה חמצונית,  מחקרים
תגובות