חדשות

דו"ח בינלאומי חדש: אלח דם אחראי על 20% ממקרי המוות בעולם

שיעור מקרי אלח דם והתמותה מספסיס בעולם כפול מהערכות קודמות | 85% מהמקרים במדינות לא מפותחות, רובם בקרב נשים ופעוטות

ילדים באוגנדה. "מקרי אלח דם על בסיס יומיומי". צילום: אנג'ו קאן/ שאטרסטוק

פי שניים יותר אנשים מכפי שהעריכו עד כה מתים מדי שנה בעולם מאלח דם (Sepsis). כך דווח בסוף השבוע על ידי צוות מחקר בינלאומי. הדווח פורסם ב-The Lancet ובמקביל נמסרו ממצאיו בכנס של רופאים מומחים בטיפול נמרץ (Critical Care) שהיה בבלפסט.

את המחקר הובילה פרופ' כריסטינה ראד (Kristina Rudd) מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פיטסבורג בארה"ב. המחקר חשף את הנתונים הבאים: ב-2017 התרחשו בעולם 48.9 מיליון מקרים של אלח דם ו-11 מיליון מקרי מוות עקב כך. כלומר, מדובר בשיעור של 20% מקרי מוות.

אלח דם מתרחש כאשר איבריו של אדם חדלים לתפקד כהלכה כתוצאה מתגובה אימונית שיצאה משליטה לזיהום. גם כאשר אלח דם איננו מסתיים במוות, הפגיעה הקשה יוצרת לשורדים נכויות ומגבלות לאורך כל שארית חייהם, הדגישו הרופאים מחברי הדו"ח.

85% ממקרי האלח דם שהיו ב-2017 ועברו אנליזה מחקרית התרחשו במדינות המוגדרות, כלכלית, כבעלות הכנס נמוכה-בינונית לנפש. שיעור גבוה במיוחד של מקרים אלה התרחשו במדינות תת הסהרה באפריקה, באיי דרום האוקיינוס השקט שליד אוסטרליה, בדרום, מזרח ודרום-מזרח אסיה. השיעור הגבוה ביותר של מקרי אלח דם היו בקרב נשים. שיאי אלח דם נתגלו בקרב ילדים – מעל 40% מהמקרים בקרב בני חמש ומטה.

בדיווח הודגש כי באופן לא פרופורציונלי גבוה מספרם של ילדים החיים באזורי עוני בעולם. פרופ' ראד סיפרה כי נתקלה בתופעה החמורה כאשר עבדה כרופאה באזור כפרי באוגנדה. "ראיתי מקרי אלח דם על בסיס יומיומי. ראיתי תינוק שחלה וניתן היה למנוע את מחלתו רק באמצעות מהלכים פשוטים בסיסיים בכל הנוגע לבריאות הציבור. המראות זעזעו אותי. החלטתי לתרום את חלקי כדי לתת מענה ופתרון לטרגדיות הללו וליטול חלק במחקר הבינלאומי".

פרופ' ראד הדגישה כי באופן תמוה אלח דם איננו מופיע ברשימת עשר סיבות המוות בעולם, "משום שלא מונים מקרים אלה, משום מה". דו"ח אפידמיולוגי בשם Global Burden of Diseaseי(GBD) משנת 2017, לדוגמה, מציג 282 גורמים ראשיים של מוות ואיננו כולל בתוכו אלח דם. מצב זה נכלל בהגדרה Intermediate cause of death. גורם ראשוני שמוביל לאלח דם הוא למשל סרטן.

עוד ציינו מחברי הדו"ח החדש כי הערכות קודמות לגבי שיעור מקרים של אלח דם היו מוגבלות משום שהסתמכו על מסדי נתונים של בתי חולים מתוך קבוצה נבחרת במדינות המפותחות עם הכנסות בינוניות-גבוהות לנפש. היתה התעלמות בהערכות אלו מקרים שמתרחשים מחוץ לבתי חולים במיוחד במדינות הלא-מפותחות עם הכלכלות החלשות ביותר.

"הנתונים הם בגדר אות אזעקה לכך ששיעור מקרי המוות מאלח דם גבוהים הרבה יותר מהערכות הקודמות", הוסיף רופא נוסף, המחבר הבכיר בצוות שכתב את הדו"ח, פרופ' מוהזן נגאבי (Mohsen Naghavi) מבית הספר לרפואה של מדינת וושינגטון בארה"ב.

הגורם השכיח ביותר למוות בהקשר לאלח דם בשני דו"חות – זה מ-1990 וזה מ-2017 צוין כזיהום בדרכי הנשימה התחתונות.

החקרים הצביעו על הצורך בשיפור תשתיות, בשיפור בריאות הציבור, היגיינה, מתן חיסונים, דאגה לכך שלכל אדם תהיה גישה למים נקיים, גם לחדרי נוחיות תקינים, לתזונה נכונה ובכמות הנדרשת לילדים ודאגה לשירותי בריאות ורפואה לאמהות. "אלח דם", ציינה פרופ' ראד, "היא עדיין בעיה גם בארה"ב וזה גורם המוות מספר אחת בבתי חולים". היא ניצלה את פרסום הדו"ח לקריאה לציבור להתחסן מפני שפעת, דלקת ריאות, לבצע את כל פעולות המניעה הנדרשות נגד זיהומים נרכשים בבתי החולים וגם למנוע מחלות כרוניות, ביניהן סוכרת – "מחלה שגורמת לחולים בה להיות הרבה יותר רגישים ופגיעים לזיהומים".

נושאים קשורים:  אלח דם,  תמותה,  חדשות,  זיהומים
תגובות
אנונימי/ת
27.01.2020, 13:46

ולצרות כל הרמון הטוב, עובדי בתי החולים מסתובבים ברחבות ובמרכולים הסמכוים לבתי החולים / ליד בתיהם בבגדי בית החולים, כולל ביגוד מלא של חדר ניתוח..
ככה מפיצים זיהומים וככה מביאים זיהומים.. ולאיש לא איכפת בכלל, לא למשרד הבריאות ולא לכתבי הבריאות..

אנונימי/ת
27.01.2020, 13:47

סליחה על טעויות ההקלדה.. הנה הנוסח המתוקן (משום מה לא ניתן כאן לערות ולקן או למחוק):

ולמרות כל הרצון הטוב, עובדי בתי החולים מסתובבים ברחובות ובמרכולים הסמוכים לבתי החולים / ליד בתיהם בבגדי בית החולים, כולל ביגוד מלא של חדר ניתוח..
ככה מפיצים זיהומים וככה מביאים זיהומים.. ולאיש לא איכפת בכלל, לא למשרד הבריאות ולא לכתבי הבריאות..