סרטן

חומרת תסמינים בקרב 22,650 חולי סרטן בששת החודשים האחרונים לחייהם

שיעור התסמינים החמורים בדיוח עצמי לפני התמותה היו גבוהים במטופלים עם סרטן. קבוצות מטופלים שנמצאות בסיכון גבוהה לסבל מתסמינים חמורים יכולים להנות מהתערבויות מכוונות

מטרת המחקר הייתה להבין את העוצמה וגורמי הסיכון לנטל התסמינים במטופלים הסובלים מסרטן אשר נמצאים לקראת סוף חייהם. מטרת המחקר הייתה להעריך את ההמצאות של תסמינים חמורים בדיווח עצמי בקרב חולי סרטן המטופלים במרפאות חוץ בששת החודשים האחרונים לחייהם ולזהות קבוצות של מטופלים שנמצאים בסיכון גבוה יותר לדיווח תסמינים חמורים.

המחקר היה מחקר עוקבה היסטורי בקרב נפטרי סרטן בין 2010 ל-2016. החוקרים השתמשו בנתונים ממערכת אדמונטון לדיווח עצמי של תסמינים בששת החודשים האחרונים לחייהם של הנבדקים. שיעור המטופלים שמילאו ציונים שמעידים על תסמינים חמורים (שבע ומעלה) של חרדה, דיכאון, עייפות, חוסר תאבון, בחילה, כאב, קוצר נשימה ומצב כללי בששת החודשים האחרונים לחיים תוארו. רגרסיה רב-משתנית מסוג פואסון זיהתה את גורמי הסיכון לדיווח תסמינים חמורים.

מתוך 39,084 נפטרים מסרטן, ל-22,650 היה תיעוד אחד לפחות של תסמינים בששת החודשים האחרונים של החיים עם 92,757 תיעודים בסך הכל. הציונים הכי גבוהים תועדו עבור עייפות (56%), חוסר תאבון (46%) ומצב כללי ירוד (45%). שיעור מטופלים שדיווחו על תסמינים חמורים היה יציב עד להחמרה הדרגתית בשלושת החודשים האחרונים שלפני המוות. קשישים, נשים, מטופלים עם מחלות רבות נוספות, מהגרים, מטופלים שחיו בסביבה עירונית או מטופלים שחיו בעוני היו בסיכון מוגבר לדיווח ציונים חמורים.

מקור:

Bubis L.D et al (2020). Journal of pain and symptom management, Vol: 59, Issue: 1, Page: 58-66.e4

נושאים קשורים:  סרטן,  מחקר עוקבה,  מחקר היסטורי,  סוף חיים,  תסמיני חמורים,  מחקרים
תגובות