חדשות

סקר חדש מצביע על פערים בין יהודים לערבים בנגישות לרופאים מומחים

מסקר שערכה עמותת רופאים לזכויות אדם עולים פערים בולטים בשירותי רפואת מומחים שמקבלים יהודים וערבים ובשביעות הרצון מהטיפול, החל מנגישות למרפאות וכלה ביחס הרופא ושמירה על פרטיות

פחות ערבים מרוצים מהשמירה על פרטיות המטופל, לדוגמה באמצעות הימנעות משיחה על מצבו בפרהסיה או באמצעות הסטת וילון בעת הבדיקה. צילום אילוסטרציה

מדדי שביעות הרצון מרופאים מומחים נמוכים בקרב מטופלים מהחברה הערבית בישראל בהשוואה למטופלים יהודים. כך עולה מסקר חדש שיזמה עמותת רופאים לזכויות אדם. הסקר בוצע על ידי חברת ipanel וכלל מדגם מייצג של 603 משיבים בפריסה ארצית, כ-80% מהם יהודים וכ-20% ערבים. המשיבים בסקר התבקשו לדרג את מידת שביעות רצונם במספר מדדים הנוגעים לנגישות ולאיכות הטיפול בתחומים כמו אורתופדיה, עור, אף אוזן גרון ועוד.

הפערים בין יהודים לבין ערבים מתחילים, לפי הסקר, עוד בשלב הנגישות לשירותים הרפואיים: 25.8% מהיהודים שהשתתפו בסקר אמרו שיש קו ישיר של תחבורה ציבורית מביתם למרפאת המומחים, בהשוואה ל-21% מקרב הערבים.

תחבורה ציבורית באופן כללי היא מדד חשוב לגבי מימוש הזכות לבריאות, שכן היא מעידה לא רק על היקף הגישה למרפאות מומחים אלא גם לרפואה בקהילה, לבתי מרקחת, למרכזים רפואיים אזוריים וכיו"ב. במובן זה, 31% מהערבים השיבו שאין בקרבת מקום מגוריהם תחבורה ציבורית למרפאת המומחים, בהשוואה ל-14% בלבד מהיהודים.

הסקר גם מצא פערים במידת שביעות הרצון של המטופלים מחוויית הטיפול שלהם במרפאות המומחים: 67% מהיהודים ציינו שמשך הזמן שהרופא המומחה הקדיש להם היה מספק או מספק מאוד (37.5% ו-29.8% בהתאמה), לעומת 55% בלבד שהרגישו כי קיבלו די זמן מקרב המשיבים הערבים (27.6% בשתי הקטגוריות).

הפערים ניכרים גם במדדים הנוספים הנוגעים לשביעות הרצון מטיב הטיפול: 74% מהיהודים הביעו שביעות רצון ממידת הקשב של הרופא למצוקתם לעומת 63% מהאוכלוסיה הערבית. בעוד ש-76.3% מהיהודים הרגישו כי הרופא התייחס לכלל הסיבות שהביאו אותם לפנות אליו, הרי שבקרב הערבים הרגישו כך רק 65%.

עוד מצא הסקר כי 76.3% מהמשיבים היהודים הביעו שביעות רצון רבה או רבה מאוד מהסברי הרופא (35.8% ו-40.4% בהתאמה), לעומת 64.2% מהמשיבים הערבים (27.6% ו-36.6% בהתאמה).

הבדל נוסף לרעת הערבים נוגע להקפדת הרופאים לשמור על פרטיות המטופלים - לדוגמה, באמצעות הימנעות משיחה על מצב המטופל בפרהסיה או בקול רם, באמצעות הסטת הווילון בזמן הבדיקה. בעוד ש-83.5% מהיהודים הביעו שביעות רצון גבוהה או גבוהה מאוד מהתנהלותם של הרופאים המומחים בתחום, רק 72.4% מהערבים היו שבעי רצון מכך במידה גבוהה או גבוהה מאוד.

המדדים היחידים שבהם נרשמה שביעות רצון גבוהה יותר בקרב הערבים לעומת היהודים עסקו בתפקוד האחיות. כאשר נשאלו משתתפי הסקר עד כמה היה יחס האחות במרפאת המומחים אדיב ומכבד כלפיהם, 96% מהערבים הביעו שביעות רצון גבוהה או גבוהה מאוד (22.9% ו-72.9% בהתאמה), לעומת 86%  מקרב היהודים (39.1% ו-47% בהתאמה). 93.8% מהערבים היו שבעי רצון ממידת הקשב של האחיות, לעומת 83.5% מהיהודים.

יותם רוזנר, מנהל מחלקת תושבי ישראל ב"רופאים לזכויות אדם", הגיב לממצאי הסקר: "חשוב להבין שהפערים אינם תוצאה של גזענות או רשלנות מצד אנשי הרפואה, אלא מתוך מכלול של נסיבות סוציו-דמוגרפיות ואחרות, שבסופו של דבר פוגעות בנגישות של אוכלוסיות מודרות לשירותי בריאות יעילים.

"משרד הבריאות וקופות החולים חייבים לספק פתרונות כדי לחסל את הפערים הללו: לקיים סדנאות להעלאת המודעות, לערוך סקרי שביעות רצון בקרב המטופלים, וחשוב מכל – לשלב רופאים איכותיים בקהילות שבפריפריה החברתית והגיאוגרפית, כדי שלא רק אלה שחיים במרכז הארץ ייהנו משירותי רפואה איכותיים".

נושאים קשורים:  סקר,  רופאים לזכוות אדם,  רפואת מומחים,  אוכלוסיה ערבית,  חדשות
תגובות
 
אנונימי/ת
07.02.2020, 17:35

סקר מטופש, מגעיל לקרוא

אנונימי/ת
09.02.2020, 09:39

שוב... אכלו לי שתו לו