כונדרובלסטומה

ביטוי RANKL בגידולים גרמיים ראשוניים

במחקר זה נמצא כי שיעור גבוה של כונדרובלסטומות מבטאות RANKL וכי לאור זאת ייתכן ולתרופה דנוסומאב פוטנציאל טיפולי בכונדרבלסטומה וגידולי עצמות אחרים

סרטן בעצמות (צילום: אילוסטרציה)

לזיות גרמיות המערבות תאי ענק דמויי אוסטאוקלסטין הינן חלק מקבוצה הטרוגנית של ישויות קליניות הכוללת גידולים של תאי ענק (giant cell tumor), כונדרובלסטומה וציסטות גרמיות מפרצתיות.

RANKLי(receptor activator of nuclear factor-κB ligand) הינו ככל הנראה בעל תפקיד בפתוגנזה של GCT גרמי וייתכן וגם מעורב בלזיות אחרות העשירות בתאי ענק. בנוסף, מעכבי RANKL כדוגמת דנוסומאב הוכחו כבעלי יעילות מוסיימת בטיפול בלזיות עשירות בתאי ענק.

במחקר שפורסם ב-The American Journal of Surgical Pathology חוקרים בחנו ביטוי RA NKL  על ידי היברידיזציה in situ של RNA ב84 לזיות גרמיות.

החוקרים זיהוי ביטוי RA NKL ב96% מהגידולים של תאי ענק (25 מתוך 26), 92% מהכונדרובלסטומות (24 מתוך 26), 86% מהציסטות הגרמיות המפרצתיות (6 מתוך 7) וב-19% מהחולים עם fibrous dysplasiaי(3/16). ביטוי RANKL היה נמוך באופן מובהק סטטיסטית בכונדרובלסטומה וציסטות גרמיות מפרצתיות לעומת גידולים של תאי ענק. פעילות RANKL ב-fibrous dysplasia נראה רק בשלושת המקרים עם תאי ענק מסוג אוסטאוקלסטים.

החוקרים מסכמים כי שיעור גבוה של גידולים של תאי ענק, כונדרובלסטומות וציסטות גרמיות מפרצתיות מבטאים RANKL. על בסיס ההצלחה של שימוש בדנוסומאב בגידולים של תאי ענק ייתכן ולטיפול פוטנציאל בסוגים אחרים של גידולי עצם.

מקור: 

Suster, D.I. Et al. (2020) The American Journal of Surgical Pathology: 44(12) ;1581

נושאים קשורים:  כונדרובלסטומה,  דנוסומאב,  גידולי עצמות,  מחקרים
תגובות