בדיקות גנומיות

האם ניתן להשתמש בבדיקות גנומיות בבתי חולים בגודל בינוני?

במחקר נמצא כי רפואה מותאמת אישית על בסיס פרופיל גנומי הינה יעילה ובת היתכנות גם בבית חולים בינוני

בית חולים בבריטניה (צילום: אילוסטרציה)

על מנת להתאים את הטיפול הטוב ביותר לחולי סרטן יש צורך במידע רב ככל הניתן בנוגע לגידול. ביצוע פרופיל גנומי לסרטנים מוסיף מידע רב המשפיע על ניהול החולים והטיפול בהם. בשנים האחרונות, בתי חולים גדולים משתמשים בפרופיל גנומי עם תוצאות מבטיחות. עם זאת, בתי חולים בסדר גודל בינוני עומדים בפני אתגרים רבים בנוגע לביצוע וליישום הקליני של בדיקות גנומיות.

מחקר שפורסם בכתב העת Translational Oncology בחן את ההיתכנות והיעילות של בדיקת הפרופיל הגנומי בבית חולים בינוני באוסטריה. במחקר נערך בין מאי 2016 לדצמבר 2019 בהשתתפות חולים עם סרטן עמיד לטיפולים קונבנציונליים או שמחלתם התקדמה על כל קווי הטיפול. למשתתפים הוצעה בדיקת פרופיל גנומי על מנת להתאים טיפול אישי.

במחקר הוכללו 64 מטופלים כאשר המספר החציוני של שינויים גנומיים ברי איתור היה 4 (מינימום-0; מקסימום-23). השינויים הנפוצים ביותר היו מוטציות ב-TP53, KRAS, CDKN2A/B. בשלושה עשר חולים ניתן היה להתאים בעקבות הבדיקות טיפול מוכוון. 22 חלים טופלו בקו נוסף של כימותרפיה מאחר ולא זוהו שינויים גנומיים שכנגדם יש טיפול מכוון. החוקרים קבעו כי ביצוע הפרופיל הגנומי יעיל אם במידה והטיפול המוכוון אותו קיבלו החולים הוביל לשרידות ללא התקדמות מחלה אשר הייתה ארוכה יותר ב-30% לפחות מהשרידות ללא התקדמות מחלה על קו הטיפול הקודם. תוצאות המחקר הדגימו כי ב-61.5% (8 מתוך 13) חולים הבדיקה הגנומית הייתה יעילה. בנוסף, משך השרידות ללא התקדמות מחלה היה ארוך באופן מובהק סטטיסטית בקבוצה שקיבלה טיפול מוכוון לעומת הקבוצה שקיבלה כימותרפיה (151 לעומת 83; p=0.0165).

החוקרים סיכמו כי רפואה מותאמת אישית על בסיס פרופיל גנומי הינה יעילה ובת היתכנות גם בבית חולים בינוני.

מקור:

Singer J, Brauneck E, Zwickl-Traxler E, Pecherstorfer M. Evaluation of personalized cancer therapies based on comprehensive genomic profiling in a middle-sized oncologic center in Austria, the University Clinic Krems. Transl Oncol. 2021 Feb 20;14(5):101021. doi: 10.1016/j.tranon.2021.101021. Epub ahead of print. PMID: 33621740.  

נושאים קשורים:  בדיקות גנומיות,  רפואה מותאמת אישית,  פרופיל גנומי,  מחקרים
תגובות