מחקרים

השפעת המיקרוביום על מחלת הטרשת הנפוצה

החוקרים מצאו כי לחולים יש שינויים אופייניים במיקרוביוטה, וישנם קשרים בין אוכלוסיות חיידקים מסוימות למאפיינים הקליניים של המחלה

25.08.2021, 17:02
מיקרוביום (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שפורסם בכתב העת Annals of Neurology בחנו החוקרים את המיקרוביום במעיים של חולים בטרשת נפוצה מתקדמת, על מנת להבין האם יש קשר בינו ובין מחלות קליניות.

החוקרים ריצפו את המיקרוביוטה של משתתפים בריאים ושל חולי טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית (RRMS) או מתקדמת. לאחר מכן, בוצע ניתוח של המתאם בין רמות החיידקים ובין מאפיינים קליניים של המחלה, כולל סולם ה-Expanded Disability Status Scaleי(EDSS), איכות החיים, וממצאים של אטרופיה או נגעים ב-MRI מוח.
החוקרים אכלסו עכברים במושבות של Akkermansia שמקורן בחולי טרשת נפוצה והביאו להשראת דלקת מוח אוטואימונית ניסויית (experimental autoimmune encephalomyelitis-EAE).

מגוון הביטא (β-diversity) של המיקרוביוטה היה שונה בין חולי טרשת נפוצה ובין הבריאים מקבוצת הביקורת, אך לא היה שונה בין חולי RRMS לחולי טרשת נפוצה מתקדמת, ולא נבדל גם על בסיס טיפולים משני-מחלה.

מצב המחלה היה בעל ההשפעה הגדולה ביותר על מגוון הביטא של המיקרוביום, והגורמים המשפיעים ביותר אחריו היו BMI, גזע ומין.
הן בטרשת נפוצה מתקדמת והן ב-RRMS, נמצאה עלייה באוכלוסיות Clostridium bolteae, Ruthenibacterium lactatiformans ו-Akkermansia ופיחות באוכלוסיות Blautia wexlerae, Dorea formicigenerans ו-Erysipelotrichaceae CCMM. גידול באוכלוסיות Enterobacteriaceae ו-Clostridium g24 FCEY וכן ירידה באוכלוסיות Blautia ו-Agathobaculum היו ייחודיים לטרשת נפוצה מתקדמת. מספר מינים של קלוסטרידיום נקשרו לציוני EDSS ועייפות גבוהים יותר.

בניגוד לתפיסה שלעליה באוכלוסיית אקרמנסיה בטרשת נפוצה יש תפקיד מזיק, החוקרים מצאו כי הייתה קשורה לרמת מוגבלות נמוכה יותר, דבר המצביע על תפקיד מועיל. בהתאם לכך, נמצא במחקר כי אקרמנסיה שבודדה מחולי טרשת נפוצה הביאה להקלה ב-EAE, שקושרה לירידה ברמות תאי γδ T המייצרים RORγt+ ו-IL-17.

לסיכום, בעוד שחלק מהשינויים במיקרוביוטה משותפים לטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית ולטרשת מתקדמת, במחקר זה זוהו חיידקים ייחודיים הקשורים לטרשת נפוצה מתקדמת ולמדדים קליניים של המחלה. יתר על כן, העלייה בנוכחות של אקרמנסיה בטרשת נפוצה עשויה להיות תגובה מפצה מועילה במיקרוביום של החולים.

מקור: 

Cox, LM et al. Annals of Neurology. 2021 Jun;89(6):1195-1211.doi: 10.1002/ana.26084. Epub 2021 Apr 30.

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת נפוצה,  מיקרוביום,  חיידקים
תגובות