COVID-19 בישראל

"הלא מחוסנים מחליטים להתאבד ותופסים מקום של חולים אחרים"

פרופ' עידית מטות, מנהלת מערך ההרדמה וטיפול נמרץ ב"איכילוב", קוראת לממשלה להטיל הגבלות קשות יותר על הלא מחוסנים ולדאוג לכוח אדם רפואי נוסף בבתי החולים שנאבקים ב"מלחמת התשה"

פרופ' עידית מטות. "אני לא צריכה לשלם מחיר עבור האוכלוסיה שלא מתחסנת". צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

פרופ׳ עידית מטות, מנהלת מערך ההרדמה וטיפול נמרץ ב"איכילוב", כינתה את הלא מחוסנים "אנשים שהחליטו להתאבד". בראיון שנתנה במוצ"ש בערוץ 12 מתחה מטות ביקורת על התנהלות שרי הממשלה וטענה לחוסר בהירות והחלטיות מצידם בכל הנוגע למגבלות על הלא מחוסנים. לגבי הדיווחים על מחסור במכונות אקמו, הדגישה שאין מספיק צוותים להפעילן.

"הבעיה כרגע, או האירוע הגדול פה עתה, הם האנשים הצעירים הלא מחוסנים", אמרה פרופ' מטות. "הם צעירים ובריאים, לשמחתנו הם לא מתים מקורונה, מחזיקים מעמד הרבה זמן ורובם באמת מחלימים מבחינת הווירוס בדם. אבל אותם צעירים שהחלימו עדיין לא התאוששו מהמחלה באופן מלא. הם מועברים ממתחמי קורונה לטיפול נמרץ של ה׳לא קורונה׳ ולמעשה לוקחים מקום של אוכלוסיית חולים אחרת, כמו נפגעי טראומה או מושתלים או כאלה שעברו ניתוחים. אנחנו צריכים לבחור מקומות איפה מאשפזים אותם. יש אפשרות למנוע את המצב הזה. המצב הזה לא משפיע רק על הלא מחוסנים, שמחליטים להתאבד, אלא על כולנו".

פרופ' מטות הצביעה על "חוסר בהירות הנובע מהתנהלות הממשלה. כממשלה הם (השרים) צריכה להיות הרבה יותר החלטיים. אל תתחילו עם ההגבלות. אני לא צריכה לשלם מחיר עבור האוכלוסיה שלא מתחסנת. הדברים האלה מטושטשים, הם פוחדים ולא נעים להם להגיד. צריך לצאת עם זה חד משמעית: או שאתה כרגע מתחסן או שאתה עובר בדיקה כל שלושה ימים".

פרופ' מטות הגדירה את מאבק הרופאים במגיפה כ"מלחמת התשה של שנתיים": "מתוך המאומתים החדשים, 3% בלבד הם מחוסנים באופן מלא, 70% לא חוסנו כלל והיתר לא חוסנו באופן מלא. אז למה ה-3% האלה צריכים לסבול? הדבר היחיד שהממשלה צריכה לעשות זה להגיד שכל המחוסנים אין עליהם הגבלות וכל הלא מחוסנים, שלא רוצים לעשות בדיקות, חייבים להיבדק פעמיים בשבוע, אחרת זו פשוט הפקרות".

לגבי סוגיית המחסור במכונות האקמו, אמרה: "הבעיה היא לא במלאי אלא בכוח האדם  לתפעול המכשירים הללו. הוא לא קיים. בעיני, זה אחד המחדלים הגדולים ביותר ששנה וחצי לתוך המגיפה, צוותי הרפואה לא הכפילו את עצמם. יש שני דברים שאנחנו ממש צריכים להתחנן בפני הממשלה: הטלת הגבלות ברורות וקשות יותר על הלא מחוסנים והדבר השני זה לתת כסף למשרד הבריאות. אנחנו חייבים עוד ועוד אנשי צוות. אלה שקיימים מאוד עייפים".

נושאים קשורים:  פרופ' עידית מטות,  קורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
27.09.2021, 07:18

אסור בתכלית האיסור לחשוב באופן שכזה. לדעתי היא מגזימ ואוהבת ליצור פרובקציות וגם מביימת שהיא עובדת קשה! מכירה מקרוב!
תתארו לעצמכם איסור מחוללי חמצן למענשים עם COPD
או דיאליזה לחולים אלכוהוליסטים.
יש דברים שחייבים לשמור בציפור הנפש עמוק!

אנונימי/ת
27.09.2021, 07:47

המשך: בנוסף את מבזה כבוד המטופלים שאין להם אפשרות להגיב לדברייך! מאיין לך לדעת מה המניע לאי התחסנות!?
למה לשפוט אותם??
באם היה אחד מיקיריי מאושפז ביחידה שאת מנהלת אותה את היית מסתכנת בתביעת לשון הרע לא לדבר על סוגיות אתיות נוספות שהפרת אותן.
תלמדי שיעור צניעות מפרופ' מבורך אמר בראיון ובצדק "אינני שופט אף אחד כי לא כולם לא התחסנו 'דווקא' היו אילוצים אינושיים "לא הספקתי" "היית אמור להתחסן בקרוב" "דחיתי כי חליתי" ולכן אני מטפל בכולם שווה בשווה"
ולסיכום אם היית מטפלת בהם טוב יותר אולי לא היו צריכים להגיע לאקמו. ברור לך שזו התחנה האחרונה שלהם לכן אם בא לך ולפי התזה שלך "נתקי אותם"