מחקרים

האם גברים עם פסוריאזיס נמצאים בסיכון למחלה קרדיווסקולרית?

גברים עם פסוריאזיס הם בעלי נפח רקמת שומן אפיקרדיאלית גדול יותר לעומת ביקורות

14.04.2022, 17:39

ישנו מידע  נרחב בספרות התומך בכך שמטופלים עם פסוריאזיס נמצאים בסיכון מוגבר למחלות של העורקים הכליליים. בעקבות זאת, רצו החוקרים להבין האם למטופלים עם פסוריאזיס חמורה יש נפח גדול יותר של רקמת שומן אפיקרדיאלית הקשור לסיכון קרדיווסקולרי עודף.

במחקר חתך זה גייסו החוקרים מטופלים דרמטולוגיים עם פסוריאזיס חמורה וכן ביקורות בריאות ללא פסוריאזיס או מחלה ראומטולוגית אחרת אצלם או בקרב בן משפחה מדרגה ראשונה שלהם. גיל המטופלים היה בין 34 ל-55 וכולם היו ללא רקע ידוע של מחלה כלילית או סוכרת. כלל המטופלים שהשתתפו במחקר עברו CT קרדיאלי ללא חומר ניגוד אשר לפיו הוערך נפח רקמת השומן האפיקרדיאלית.

במחקר השתתפו 25 מטופלים עם פסוריאזיס (14 גברים ו-11 נשים) ו-16 ביקורות (5 גברים ו-11 נשים). בניתוח דמוגרפי וקליני של הקבוצות לא נמצאו הבדלים מובהקים בגיל, מין, BMI, גורמי סיכון קרדיווסקולריים (למעט חלבון מגיב C בעל רגישות גבוהה), ציון סידן או פלאקים של העורקים הכליליים ב-CT או בהיסטוריה המשפחתית של תחלואה קרדיווסקולרית. תוצאות המחקר הראו כי נפח רקמת השומן האפיקרדיאלית הממוצע היה גבוה יותר בקבוצת הפסוריאזיס בהשוואה לביקורות (p=0.04). לעומת זאת, לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בקרב נשים אך כאשר התבצע ניתוח דומה בקרב גברים נמצא כי במטופלים עם פסוריאזיס נפח רקמת השומן האפיקרדיאלית היה גבוה יותר לעומת הביקורות (p-0.03) גם כאשר התבצע תקנון לרמות חלבון מגיב C בעל רגישות גבוהה (p=0.05).

מחקר זה מדגים כי גברים עם פסוריאזיס ללא מחלה כלילית ידועה או סוכרת בעלי נפח רקמת שומן אפיקרדיאלית גבוהה בהשוואה לביקורות. ייתכן ונפח רקמת השומן האפיקרדיאלית יכול להוות סמן מקדים לסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולריים.

מקור:

Ellis C. et al. Journal of the American Academy of Dermatology (2022). https://doi.org/10.1016/j.jaad.2021.09.069

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסוריאזיס,  סיכון קרדיווסקולרי,  רקמת שומן,  שומן אפיקרדיאלי
תגובות