חדשות

החיסון המוגבר לשפעת יינתן בישראל לקבוצת סיכון ספציפית בלבד

קופות החולים הזמינו למבצע החיסונים הארצי שיחל בספטמבר 2.18 מיליון מנות חיסון - רק כ-28,500 הן במינון גבוה של המאגלוטינין, המקטין סיכוי לתמותה עקב שפעת חריפה

מתן חיסון נגד שפעת בקופת חולים. צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90

חיסון חדש במינון מוגבר יינתן השנה במבצע חיסוני השפעת העונתית, שאמור להתחיל במהלך ספטמבר. ארבע קופות החולים נמצאות כבר בהיערכות לקראת תחילת המבצע.

מיטל יסעור בית-אור מ"ישראל היום" דיווחה כי קופות החולים הזמינו לעונת החיסונים הנוכחית 2.18 מיליון מנות של התרכיב, אולם רק כ-28,500 הן במינון הגבוה של חומר מרכזי בו – המאגלוטינין HAי(Hemagglutinin). מנות אלו מיועדות לקבוצת סיכון ספציפית של בני 65: חולים באי ספיקת לב כרונית, דיירי בתי אבות וחולים ב-COPD.

החיסון המוגבר מקטין סיכוי לתמותה עקב שפעת חריפה ולפי הדיווח, ה-CDC האמריקאי אימץ המלצה של ועדת מומחים לחיסונים בארה"ב לפיה החל מעונת השפעת הקרובה יש להעדיף את השימוש בחיסוני השפעת עם המינון המוגבר של HA. חיסון זה מפחית תחלואה ב-24% בהשוואה לתרכיב הרגיל ובמיוחד בקרב בני 65 ומעלה בקבוצת הסיכון.

ה-HA הוא גליקו-פרוטאין הנמצא על פני השטח של נגיף השפעת (כל הזנים העונתיים). כיום התרכיב המוגבר נחשב לאוניברסלי ויוצר, כאמור, תגובה חיסונית מוגברת, רחבה וגם ממושכת יותר.

"החיסון המרובע" שניתן בישראל בשנים האחרונות (ועתה הוא הסטנדרט) מיועד השנה במיוחד מול ארבעה זני הנגיף שעל פי ה-WHO יהיו הפעילים ביותר: זן H1N1י(A-Victoria), H3N2,יB/Austria מ"שושלת היוחסין" של B/Victoria ו-B/Phuket משושלת יאמאגוטה B. בין מנות החיסון שהוזמנו עבור מבוטחי קופות החולים גם התרכיב הניתן בתרסיס לאף (300 אלף מנות) בעיקר לילדים ופעוטות אבל גם בגירים עד גיל 49 יוכלו לקבל אותו.

רות ברוך, ראש אגף סיעוד בקהילה בכללית, מצוטטת בדיווח: "הזמנו השנה כמות קטנה של תרכיבים במינון הגבוה משום שהם צפויים להגיע לישראל מאוחר אבל חשוב שהקשישים יתחסנו בהקדם וניתן להתחסן גם בחיסון הסטנדרטי. את החיסון החדש ייעדנו לפי שעה לדיירי בתי אבות הנמצאים בסיכון גבוה".

נושאים קשורים:  חיסונים,  שפעת,  חדשות,  קופות החולים
תגובות