חדשות

ב"כרמל" בוצעה השתלת עצם כף יד מודפסת בהתאמה אישית

לאחרי שעצם הסירה שנפגעה לא התחברה והחל תהליך של נמק, מומחי המחלקה האורתופדית בבית החולים כרמל ביצעו השתלה של עצם טיטניום שלמה ביד המטופל, שהודפסה בהתאמה אישית

העצם המודפסת לפני ההכנסה לידו של המנותח. צילום: דוברות "כרמל"

עצם כף יד שהודפסה בתלת מימד הושתלה לראשונה במחלקה לאורתופדיה במרכז הרפואי כרמל בחיפה. לאחרי שהעצם שנפגעה לא התחברה והחל תהליך של נמק, מומחי "כרמל" הציעו לחולה השתלה של עצם שלמה מודפסת בהתאמה אישית.

אלכסנדר פקילוב, בן 19 מחיפה, נפצע במהלך משחק כדורסל ושבר את עצם הסירה שבמפרק כף היד. מדובר בשבר קשה שבדרך כלל ההחלמה שלו מאוד מורכבת ובעייתית. ואכן, כשנה לאחר השבר, העצם עוד לא התאחתה במלואה ואספקת הדם למקום נפגעה, מה שגרם להתחלה של נמק בחלק מהעצם.

העצם החולה מול השתל החדש. צילום: דוברות "כרמל"

הצוות האורתופדי ב"כרמל", בניהולו של ד"ר בני ברנפלד, הציע לאלכסנדר פתרון חדשני: השתלה מלאה של  עצם המודפסת בהתאמה אישית במדפסת תלת מימד שתתאים בדיוק להחלפה של העצם הפגועה במפרק כף ידו.

העצם המושתלת לאחר דימות. צילום: דוברות "כרמל"

"הבעיה מלכתחילה היתה שכאשר העצם הספציפית הזאת נשברת – עצם הסירה – יש לה החלמה מאוד בעייתית, אם בכלל", מסביר ד"ר סאמר מחולה, מנהל היחידה לכף יד בכרמל, "ובאמת, השבר של אלכסנדר לא הצליח להתחבר וחלק מהעצם התחיל כבר לעבור תהליך של נמק. הצוות הרפואי כאן הבין שאם המצב שלו לא יטופל בקרוב, הוא יגיע בעתיד למצב של פרוצדורות וניתוחים קשים ומורכבים, אז החלטנו להציע לו את הפתרון של שתל תלת מימד".

צוות מנתחי כף היד ב"כרמל". צילום: דוברות ביה"ח

לדברי ד"ר מחולה, "עד כה הטיפולים הסטנדרטיים בעולם לא הכי טובים, יש כל מיני שתלים שמנסים לייצר גם יכולת של אספקת דם אבל הליך ההשתלה שלהם מאוד מורכב היות שזו עצם שמחוברת ברצועה לעצם שכנה והיא צריכה להיות בתנועה כל הזמן. לכן, העצם החלופית צריכה לעמוד בתפקוד מאוד מיוחד".

ד"ר ליאב יואלי, מנתח כף יד מהמחלקה האורתופדית, הוסיף: "השינוי שנעשה ב'כרמל' הוא שהשתל שהשתלנו לאלכסנדר הוא לא 'מוצר מדף' אלא הדפסה תלת מימד של עצם הסירה הספציפית שלו. נעשתה תמונת מראה מעצם המפרק הבריאה ביד שמאל שלו ועל פיה נעשתה הדפסת תלת מימד של העצם של המטופל ובה שתי עגינות שייתנו לה יכולת של דינמיקה בזמן התנועה של שורש כף היד ובכך לחקות למעשה את התנועה האמיתית שקורית בין העצמות באופן טבעי בזמן הפעולה".

אליה אוחנה, מעצבת רפואית ב-Synergy3Dmed, הסבירה על תהליך העיצוב: "התהליך מתחיל בעצם בהמרה מדו מימד (סריקת ה-CT) לתלת מימד. לאחר מכן, יחד עם המנתח, תכננו את המבנה של המשתל, אותו ביססנו על תמונת המראה של העצם הבריאה ביד השנייה ואת נקודות העיגון לעצמות הסמוכות. לאחר שהמנתח אישר את העיצוב, המשתל עבר להדפסה בטיטניום רפואי ומשם לסטריליזציה.

"יחד עם המשתל המותאם אישית מודפס גם 'ג'יג' – אביזר הכוונה שמודפס בתלת מימד, שעוזר למנתח לקדוח בדיוק בזווית הנכונה, כך שהבליטה לעיגון המשתל שתכננו תוכל להיכנס במקום המתוכנן ותאפשר תנועה במפרק כף היד".

הניתוח עבר בהצלחה והמטופל מעיד כי הוא מרגיש מצוין, ללא כאבים ונמצא כיום בטיפולי פיזיותרפיה קבועים על מנת להחזיר את כף ידו לתפקוד מלא במהרה.

נושאים קשורים:  השתלת עצם,  בית חולים כרמל,  השתלת עצם כף יד מודפסת,  ד"ר בני ברנפלד,  ד"ר סאמר מחולה,  ד"ר ליאב יואלי,  חדשות
תגובות