חדשות

הגבלות חדשות על מתן אופיואידים: מרשם אלקטרוני ל-5 ימים בלבד

צעד נוסף בניסיון למגר את מגיפת האופיואידים: משככי הכאבים יינתנו במרשם אלקטרוני מאובטח ומוגבל בזמן למניעת זיופים ושימוש לרעה | מינון תרופות פנטניל ובופרנורפין יוגבל אף הוא

משככי כאבים, אופיואידים (צילום: אילוסטרציה)

בניסיון לעצור את מגיפת האופיואידים, אגף הרוקחות במשרד הבריאות מציע לקבוע הגבלה שבמסגרתה יידרש מרשם אלקטרוני, שייחתם בחתימה אלקטרונית מאובטחת, למתן תרופות מסוג אופיואידים. טיוטה לתיקון תקנות הסמים המסוכנים בנושא פורסמה השבוע והיא  פתוחה להערות הציבור עד ל-21.04.

"כחלק מקידום מתווה רגולציה מאפשרת ברוקחות, משרד הבריאות מקדם תיקון תקנות הסמים המסוכנים והתיקון המוצע מבקש לקבוע הגבלות בנוגע לאספקת תכשירים המכילים סמים מסוכנים מסוג אופיואידים, עקב הסכנה לבריאות הציבור משימוש לרעה בסמים מסוג זה (מגיפת האופיואידים)", צוין בנוסח ההצעה.

כפי שפורסם בדוקטורס אונלי, דו"ח מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל הראה כי צריכת משככי כאבים נרקוטיים בישראל בשנת 2020 העמידה אותה במקום הראשון בעולם בצריכת אופיואידים. על פי הדו"ח, הצריכה בישראל של אופיואידים גבוהה אפילו יותר מזו שבארה"ב, שבה נרשמו כ-80 אלף מקרי מוות בשל צריכת משככי כאבים אופיואידים רק בשנת 2021. מחברי הדו"ח המליצו, בין השאר, על שיפור הפיקוח על הנפקת מרשמים לאופיואידים וכן על גיבוש פרקטיקות בטוחות יותר להנפקת מרשמים, כולל שימוש הולם בחלופות לפנטניל ולתרופות אחרות מבוססות אופיואידים, בייחוד אצל חולים בסיכון גבוה, למשל באמצעות מערכות לניטור הנפקת מרשמים.

על פי נוסח ההצעה של משרד הבריאות בטיוטה לתיקון תקנות הסמים המסוכנים, אספקה על פי מרשמים ידניים תתאפשר לחמישה ימי טיפול בלבד ותוקף המרשם יהיה אף הוא לחמישה ימים. זאת, על מנת לאפשר מתן מענה למטופלים המאושפזים בבית, משתחררים מאשפוז וברפואה פרטית, אך למנוע אפשרויות של זיופי מרשמים ושימוש לרעה בתרופות. כמו כן, התיקון המוצע מבקש לקבוע הגבלות מינון לסמים המסוכנים - פנטניל ובופרנורפין.

עוד מוצע בתיקון לאפשר ניהול ותיעוד הסמים המסוכנים בבית המרקחת, שנעשה כיום ידנית, באופן דיגיטלי, כולל: פנקס סמים, הזמנת סם מסוכן מבית מסחר תעודות משלוח, תיעוד בפנקס המרשמים ודיווחים דיגיטליים למשרד הבריאות.

יו"ר הוועדה המקצועית של ארגון הרוקחות בישראל, ד"ר יוסי לומניצקי, הגיב לדברים: "ארגון הרוקחות בישראל רואה בחשיבות עליונה את המלחמה בשימוש לא מושכל באופיואידים. הארגון פועל מזה שנים רבות מול משרד הבריאות ומול הוועדה למלחמה בסמים בכנסת להקמתה של מערכת מרכזית שתקבל דווחים על כל ניפוקי הסמים בישראל בכל בתי המרקחת. זה יאפשר לאתר משתמשים 'כבדים' בסמים מסוכנים בצורה שאינה מושכלת",

ד"ר לומניצקי הוסיף כי "אנו מאיצים במשרד הבריאות לפרסם את מסקנות הוועדה שמינה משרד הבריאות לפני כמה שנים במטרה להפחית את השימוש באופיואידים ואת ההתמכרות אליהם. הארגון מברך על הצעת משרד הבריאות לשינוי תקנות הסמים, כך שבעקרון ינופקו סמים רק על סמך מרשמים דיגיטליים אשר לא ניתנים לזיוף. כמו כן מברך הארגון על הצעד של הגבלת המינונים היומיים של פנטאניל ובופרנורפין. כמו כן, אנו ממליצים להגביר את פעילות האכיפה של היחידה לפשיעה פרמצבטית במטרה למנוע הפצת סמים רפואיים בשוק שאיננו רפואי".

נושאים קשורים:  אופיואידים,  מרשם רופא,  חדשות,  פנטניל,  תרופות,  משככי כאבים
תגובות
אנונימי/ת
04.04.2024, 12:07

הנרקומנים יגיעו לבית המרקחת כל 5 ימים, יעשו בלגן אצל הרופא כל 5 ימים, והכל ישאר אותו דבר רק יותר עמוס.

06.04.2024, 19:45

יש הבדל גדול בין בופרנופין לפנטניל

אנונימי/ת
15.04.2024, 08:21

וחולים עם בעיות כאב קשות בטיפול כרוני הכרחי באופיואידים (כמו CRPS, פנטום pain ונוירופתיות קשות אחרות למשל), ,יצטרכו לרדוף אחרי הרופא ובית מרקחת סביב השעון ?!