חדשות

טכנולוגיית תלת מימד סייעה בתכנון ניתוחי ידיים מורכבים ב"הדסה"

ב"הדסה" נעשה לראשונה שימוש בטכנולוגיה חדשנית שכללה הדפסת דגם תלת מימד של האזור הפגוע ואפשרה לתכנן מראש את מהלכי הניתוחים ואת המתווה הנכון והמדויק לתיקוני עיוותים בידיים

אחד הדגמים שהודפס בתלת מימד. צילום: דוברות "הדסה"

ביחידה לכירורגיה של היד במרכז הרפואי הדסה בירושלים נותחו שני בני נוער שאובחנו עם שברים מורכבים באמות היד, כאשר לצורך תכנון הניתוח נעשה לראשונה שימוש בטכנולוגיה חדשנית הכוללת הדפסת דגם תלת מימד של האזור הפגוע. בעזרת הדגם יכלו המנתחים לתכנן מראש את מהלך הניתוח ואת המתווה הנכון לתיקון העיוות.

שני המנותחים, בת 13 ובן 16 מאזור ירושלים, סבלו משברים לפני כשנה, כל אחד במקרה נפרד. הם עברו טיפול לאיחוי השברים בגבס במרכז רפואי אחר, אך השברים התאחו באופן מעוות - מצב שממנו חוששים המומחים לכירורגיית כף היד מאחר שהוא הוביל לאי יציבות של שורש כף היד והחמרת כאב, עד כדי קושי בתפקוד היד.

ד"ר שי לוריא, מנהל היחידה, סיפר שלאחר שהשניים פנו ל"הדסה" בשל החמרת במצבם ועיוות ביד, "בחנו כמה דרכים לניתוח ותיקון העיוות. החלטנו על שימוש בטכנולוגיית התאמה ממוחשבת של הכלים הרפואיים של חברת סינרג'י הכוללת הדמיה תלת מימדית ממוחשבת של העצמות, יכולת ההשוואה בין החלק הפגוע לחלק הבריא ביד השנייה ותכנון מדויק של מהלך תיקון העיוות.

"הדפסנו במדפסת תלת מימד דגמים המדמים את הידיים עם העיוות של שני המטופלים ועליהם תוכנן מהלך הניתוח לפרטי פרטיו עד לרמת מילימטרים ומעלות בודדות".

הדגמים והמוליכים הייעודים שסייעו למנתחים ביחידה לכירורגיה של היד "בהדסה" באחד הניתוחים. צילום: דוברות בית החולים

כן הודפסו עבור המנתח בתלת מימד מוליכים מיוחדים, המתקנים הייעודיים עבור הרופא בניתוח עצמו. המוליכים הופקו לאחר חישובים מדויקים של המהלכים הנדרשים מהמנתח, לרבות מיקום מדויק של ניסור העצם וקיבוע הברגים עד לתיקון הנדרש. התכנון הממוחשב ועיצוב המוליכים נעשה בשיתוף מהנדסי המחשב של החברה.

ד"ר לוריא: "הטכנולוגיה החדשנית שבה השתמשנו לראשונה בניתוח שכזה מתאימה לכל הגילאים ומאפשרת לבצע תיקון ברמת דיוק מרבית".

ד"ר עידו וולק מהיחידה לכירורגיה, שהיה שותף לתכנון ולניתוח, הדגיש את חשיבות השימוש בדגם שהודפס: "במקרה של הילדה, בשל עיוות מורכב והזמן שחלף מהפציעה, אלמלא הטכנולוגיה החדשנית, הצוות יכול היה רק לנחש כיצד לבצע את התיקון. ההדמיה הממוחשבת והמוליכים הייעודיים פתרו את הבעיה הזו".

נושאים קשורים:  כירורגיה של היד,  ד"ר עידו וולק,  ד"ר שי לוריא,  שברים ביד,  הדפסה בתלת מימד,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
22.06.2020, 21:05

כל הכבוד
רופאים וגאים בכם