נמק עצם אדיופטי

האם יש קשר בין מלכודות נויטרופילים חוץ תאיות לבין התפתחות של נמק עצם אדיופטי בראש עצם הירך?

החוקרים הצליחו להראות במודלים של בני אדם ושל חולדות כי קיים קשר בין רמות גבוהות של מלכודות נויטרופילים חוץ תאיות לבין ההתפתחות של נמק עצם אדיופטי בראש עצם הירך

צילום רנטגן של עצמות הירך (צילום: אילוסטרציה)
צילום רנטגן של עצמות הירך (צילום: אילוסטרציה)

נמק עצם אדיופטי של ראש עצם הירך (ONFH – osteonecrosis of the femoral head) מוגדר כנמק של האוסטאוציטים בעקבות איסכמיה שאינה טראומתית בראש עצם הירך. טיפול עם גלוקוסטרואידים וצריכת אלכוהול קבועה נחשבים לגורמי סיכון למצב זה.

בעבר הוצע כי ההפעלה של הטסיות הנגרמת ע"י גלוקוקורטיקואידים תורמת להפרעה בזרימת הדם המקומית בראש עצם הירך. כמו כן, גם טסיות פעילות וגם אלכוהול יכולים לעורר מלכודות נויטרופילים חוץ תאיות (NETs – neutrophil extracellular traps).

במטרה לקבוע את הקשר בין NETs וההתפתחות של ONFH אדיופטי, החוקרים בדקו ראשי עצם הירך שנכרתו באופן ניתוחי ממטופלים עם ONFH אדיופטי ובחנו האם קיימים נויטרופילים מייצרים NET באמצעות צביעות אימונוהיסטוכימיות.

החוקרים מצאו נויטרופילים מייצרי NET בכלי הדם הקטנים המקיפים את ראש עצם הירך אצל מטופלים שעברו ONFH אדיופטי, אך לא בקרב מטופלים עם דלקת מפרקים ניוונית (Osteoarthritis). בנוסף, החוקרים הזריקו נויטרופילים מייצרי NET או נויטרופילים ללא ייצור NET לחולדות מסוג Wistar-Kyoto, ולאחר מכן בחנו את המצב האיסכמי ברקמות המקיפות את ראש עצם הירך באמצעות אימונוהיסטוכימיה ל-hypoxia-inducible factor-1α.

החוקרים מצאו כי רמות הנויטרופילים מייצרי NET שנמצאו בסירקולציה ברקמת מסביב לראש עצם הירך, והביטוי של hypoxia-inducible factor-1α ברקמה היו גבוהות יותר בהשוואה לחולדות שהוזרקו להן נויטרופילים ללא ייצור NET. יתרה מכך, החוקרים זיהו שינויים איסכמיים באוסטואיציטים בראש עצם הירך אצל חולדות שקיבלו זריקות של נויטרופילים מייצרי NET.

המסקנות שעלו מתוצאות המחקר היו כי ייתכן שישנו קשר בין NETs לבין ההתפתחות של ONFH אדיופטי.

מקור:

Nonokawa, M. et al. (2020) The American Journal of Pathology 190,11.

נושאים קשורים:  נמק עצם אדיופטי,  ראש עצם הירך,  נויטרופילים,  מלכודות נויטרופילים חוץ תאיות,  מחקרים
תגובות